3e generatie Nissan Qashqai: op veroveringstocht

Met 3 miljoen verkochte exemplaren sinds 2007, waarvan 90.000 in België, rechtvaardigt de Nissan Qashqai volledig zijn status van bestseller. Om dat te blijven in het C-SUV-segment dat nu al bijna 30 concurrenten telt (!), had de nieuwe generatie … nieuwe argumenten nodig.

Geboren als crossover – een benaming die Nissan zelf lanceerde – is de Qashqai niet langer de uitzondering op de grote trends van het moment. Het is dan ook niet verwonderlijk dat deze derde generatie de richting uitgaat van de SUV-wereld… Zijn twee voorgangers, waren immers eerder goedmoedige gezinswagens. Gelukkig is dit 3de opus nu klaar om het op te nemen tegen de concurrenten die als paddenstoelen uit de grond schieten. Vandaag vertegenwoordigt de SUV-markt van het C-segment meer dan één op vier nieuwe auto’s op de markt (22% in fleet)!

Verfijnder interieur

Hoewel deze nieuwe Qashqai een van de meest compacte modellen in zijn soort is, en gemiddeld 60 kg afviel in vergelijking met zijn voorganger, groeit hij toch in alle richtingen. Hij is 35 mm langer (waarvan 20 mm voor de wielbasis alleen), 32 mm breder en 25 mm hoger. De grotere buitenafmetingen hebben een invloed op de binnenruimte, waarbij de inzittenden profiteren van meer beenruimte achterin, meer hoofdruimte en een grotere bagageruimte met een handsfree achterklep (+50 liter). Ook de hoge rijpositie doet denken aan de SUV-wereld, net als het onderste deel van zijn carrosserie, terwijl het bovenste deel eerder refereert aan een sedan.

Verovering

Over het geheel genomen oogt het model stijlvoller, met meer verfijnde stylingdetails zoals de beroemde Nissan-grille, spitse koplampen en een tweekleurige carrosserie. Ons is verteld dat dit model een nieuw, meer premium cliënteel moet aanspreken… Inderdaad, de Qashqai krijgt van Nissan de moeilijke taak om 30% nieuwe klanten te veroveren, 70% (!) daarvan als e-Power versie, een motorisatie waar we later op terugkomen. Want tot de komst van deze nieuwe technologie (die verwacht wordt tegen het einde van het jaar), zal het model uitsluitend beschikbaar zijn als benzine. Die krijgt een 1,3-liter turbo onder de motorkap, 138 of 156 pk sterk, waarbij de laatste versie standaard geleverd wordt met vierwielaandrijving. 

e-Power

Kopers van de e-Power versies zullen genoegen moeten nemen met een voorwielaandrijving. Dit is de grote (en misschien wel de enige) zwakte van de elektrische technologie die Nissan heeft ontwikkeld en in zijn Qashqai heeft toegepast. Elektrisch, het is te zeggen … Het systeem berust op de combinatie van een elektromotor en een benzinemotor, alleen dient deze laatste alleen als generator om de accu op te laden. Hij drijft dus nooit de wielen aan. Op papier heeft deze oplossing natuurlijk een aantal voordelen… De soepelheid en het reactievermogen van een elektrische motor, met als bijkomend voordeel een grotere actieradius ten koste van een minimaal brandstofverbruik (aangezien de benzinemotor op constante snelheid moet draaien). Feit blijft dat Nissan zich zo berooft van de klassieke oplossing van “één motor per as” en dus van vierwielaandrijving. En dat zou problemen kunnen opleveren voor de vooras die 330 Nm te verwerken krijgt … Dat hopen we te kunnen checken wanneer we de wagen aan de tand mogen voelen.

High-tech

De nieuwe Qashqai betekent ook een serieuze vooruitgang op het gebied van veiligheid en connectiviteit. Het ProPilot-systeem werkt nu zelfstandig in diverse rijsituaties: vooruit rijden, veiligheidsafstanden aanhouden, afremmen, opnieuw starten, enzovoort. Het is ook in staat de snelheid van het voertuig aan te passen aan de signalen en aanwijzingen van het navigatiesysteem. Wanneer het navigatiesysteem is aangesloten, heeft het een “Home-to-Car”-functie waarmee een bestemming op afstand kan worden ontvangen. De vooruitgang is niet te stoppen… En, alsof er voor iedereen een op maat gemaakte Qashqai zou moeten zijn, zijn er 5 uitrustingsniveaus aangekondigd, evenals een Business Edition-versie.

Het bericht 3e generatie Nissan Qashqai: op veroveringstocht verscheen eerst op FLEET.be.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *