BMW op kop bij de inschrijvingen en Mazda verkoopt meer

Met 37.735 nieuwe auto’s die werden ingeschreven in de loop van de maand januari, begint de automarkt in België aan het jaar 2021 met een terugval met 27,2% van haar registraties. Dit resultaat ligt ook lager dan het gemiddelde van een januarimaand (met sinds 2010 gemiddeld 49.000 inschrijvingen).

“Het is nog te vroeg om deze terugval toe te schrijven aan het onvermijdelijke wegvallen van de Brussels Motor Show dit jaar. Het volledige effect ervan wordt wellicht pas zichtbaar ergens tussen maart en mei”, zegt men bij Febiac. “Wel wijzen we er op dat januari 2021 slechts 20 werkdagen kenden, terwijl er dat een jaar eerder 22 waren. Dat heeft een invloed op het aantal registraties dat verwerkt wordt.

Aan de top van deze registraties in januari, vinden we BMW met 4.466 geregistreerde eenheden. Dat is bijna 1.000 eenheden meer dan zijn dichtste concurrent, Volkswagen (3.471). Peugeot (3.158) vervolmaakt de top drie, op de voet gevolgd door Mercedes-Benz (3.121). Verder vinden we Ford (2.149), Audi (2.053) en Volvo (1.949).

Wat met de verkoop?

De registraties geven in feite niet veel uitsluitsel over de toestand van de markt eind januari. Het zijn de orderboeken die je moet bekijken.

Het is duidelijk dat de constructeurs deze cijfers niet graag vrijgeven. Verschillende dealers hebben ons verteld dat zij aan een gestaag ritme klanten in de showrooms zien die een bestelbon tekenen. Verscheidene van hen leken positief, een paar dagen voor het sluiten van deze maand januari.

Een persbericht van Mazda Belux kondigt aan dat de verkoop in januari 2021 met 6% is gestegen in vergelijking met januari 2020. “De combinatie van onze virtuele showroom met de live chatsessies op de Mazda-site en de fysieke showroom bij de dealers is een effeciënte oplossing gebleken om klanten te bereiken en te overtuigen”, zo wordt ons verteld.

Veel merken hebben op twee paarden gewed: het digitale en het fysieke.

We zullen nog even geduld moeten hebben om de echte impact te zien van dit jaar zonder Autosalon en bovendien kunnen ook de Covid-voorzorgsmaatregelen een rem zetten op grote aankopen zoals een auto …

Het bericht BMW op kop bij de inschrijvingen en Mazda verkoopt meer verscheen eerst op FLEET.be.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *