Deze auto’s komen er in 2021 aan (deel 1)

Renault Arkana

2020 was een vreemd jaar, ook voor de automobielsector. Die hoopt dit jaar uiteraard op een relance, surfend op de golf van heel wat nieuwe modellen die in 2021 worden uitgerold. FLEET selecteerde de beste nieuwkomers voor uw wagenpark.

Het nieuwe fleetmodel van 2021, dat moet de Mercedes C-Klasse worden.

Mercedes-Benz S500

Zowel visueel als technologisch zal hij heel wat elementen overnemen uit het vlaggenschip van het merk met de ster, de onlangs vernieuwde S-Klasse, die we rond dit tijdstip bij de dealers mogen verwachten. Zo zal de C-Klasse zo goed als zeker voorzien worden van het interieur met twee schermen. Dit jaar krijgen we al zeker een berline- en breakvariant van het model te zien, of de cabrio en coupé een opvolger krijgen is nog hoogst onzeker.

(Her)lees:
Deze auto’s komen er in 2021 aan (deel 2)

Nissan Qashqai

Ook twee nieuwkomers uit Azië zullen volgend jaar bij de populairste nieuwelingen horen. Nissan wil een vervolg breien aan zijn succesnummer bij uitstek, de Qashqai. Zijn lancering is gepland voor het najaar, maar we weten alvast dat het model zijn eerste elektrische stappen zetten. Zo staan zowel een mild hybride als een volledig hybride versie op de planning. Een 100% elektrische versie komt er voorlopig nog niet.

Hyundai Tucson

Dat geldt ook voor de Hyundai Tucson, waar eind december de hybride variant en de versie met verbrandingsmotor van uitkwam. Begin 2021 komt daar de plug-in hybride versie bij. De knappe, door onze landgenoot Luc Donckerwolke getekende SUV is maar liefst 265 pk sterk. Bovendien geraakt hij zowat 50 kilometer ver op één batterijlading. Tot slot melden we nog dat verbrandings- en elektromotor hun kracht over de vier wielen verdelen.

Kia Sorento PHEV

De Tucson is trouwens niet de enige nieuwigheid bij Hyundai, met naast de nieuwe i20 nog twee vernieuwde SUV’s. Zowel de Kona als de Santa Fe gingen onder het mes. Bij die eerste vallen vooral de nieuwe koplampen op, terwijl de tweede zich klaarmaakt voor elektrificatie met een hybride en plug-in hybride versie. Ook de Kia Sportage, technologisch verwant aan de Hyundai Tucson, en de Kia Sorento, technologisch verwant aan de Hyundai Santa Fe, worden dit jaar in het nieuw gestoken.

Toyota Yaris Cross

Japanse leentje-nuur

Zij zijn de voorbode van een hele armada aan SUV’s en crossovers. Zelfs de Toyota Yaris ontsnapt niet aan een SUV-versie, de Yaris Cross. Hij is 3 centimeter hoger dan de gewone Yaris en zijn langere overhangen en bredere wielkasten geven hem een stoerder voorkomen dan zijn kleine broertje. Dankzij zijn hybridemotor houdt de voorwielaangedreven versie zijn CO2-uitstoot onder de 120 gram per kilometer. Andere nieuwigheden bij Toyota: de enorme Highlander die de overstap maakt vanuit Amerika en de RAV4 die als plug-in hybride uitkomt.

Toyota Highlander

Dat doet hij trouwens niet alleen als Toyota, maar ook als Suzuki, waar hij Across zal heten. Suzuki doet leentje buur bij Toyota en neemt de plug-in hybride RAV4 grotendeels over. De Japanse constructeur belooft een CO2-uitstoot van slechts 22 g/km. De elektrische autonomie van de plug-in hybride bedraagt dan weer 75 km. De RAV4 is trouwens niet de enige Toyota die Suzuki overneemt, ook de Corolla zeilt vandaag onder Suzuki-vlag. Hij luistert naar de naam Swace en gaat door het leven als hybride break.

Suzuki Swace

Naast Japanners en Zuid-Koreanen hebben ook de Chinezen enkele nieuwigheden in petto. MG komt met de EHS, een plug-in hybride die een maatje groter is dan de elektrische ZS EV. Hij pakt uit met maar liefst twee versnellingsbakken: eentje voor de verbrandingsmotor en eentje voor de elektromotor, om zo het verbruik tot een minimum te beperken.

MG EHS

Daarnaast verschijnt in ons land waarschijnlijk ook de elektrische break MG 5 EV.

De Europeanen

Maar ook vanuit Europa komen er heel wat SUV’s op ons af. Bij Renault en Audi mag er een hoekje af zijn: zowel de Arkana als de Q5 Sportback zijn stijlvolle SUV Coupés.

Audi Q5 Sportback

Beide krijgen ook een hybride variant (PHEV voor de Q5), net als heel wat wagens van Jaguar Land Rover: de Jaguars E-Pace en F-Pace en de Land Rovers Defender en Range Rover Velar.

Land Rover Defender

Let wel op: die laatste krijgt de PHEV-aandrijflijn voorlopig enkel op de vijfdeursversie en ziet zijn uitstoot boven de 50 g/km komen, waardoor hij fiscaal als een “valse plug-in hybride” geldt.

Jaguar E-Pace

Eerder kregen ook al de Land Rover Discovery Sport en de Range Rover Evoque een stekkerhybride versie. De berlines en breaks van Jaguar, XE en XF (Sportbrake) kregen ook een facelift, maar gaan enkel aan de mild hybride aandrijflijn.

SEAT Leon

Ook bij Cupra een plug-in hybride: de Formentor wordt het eerste zelfstandige merk van het submerk van SEAT. Naast de stekkerversie kan je ook kiezen voor een variant met klassieke verbrandingsmotor die benzine lust. Met de El Born staat ook een elektrische hot hatch klaar. SEAT zelf maakt zich klaar voor de plug-in hybride versie van de Leon.

Cupra Formentor

Bij Skoda maakt de Karoq zich dan weer op voor een tussentijdse opfrisbeurt. Reken op de veiligheidstechnologieën die we onlangs op de nieuwe Octavia zagen en nieuwe, mild hybride motoren, terwijl Alfa Romeo met de Tonale eindelijk zijn felbegeerde plug-in hybride SUV te pakken heeft.

Dacia Sandero & Sandero Stepway

En bij Dacia lanceren ze dan weer de nieuwe Sandero. Hij is één van de goedkoopste wagens op de markt, is begin 2021 aan zijn derde generatie toe. Een opgefrist design en een nieuwe, Y-vormige lichtsignatuur moeten hem een knapper uiterlijk geven, terwijl hij ook technologisch werd opgefrist. De prijs is dan weer als vanouds: de kleine Roemeen parkeer je al vanaf 8.990 euro op je oprit.

Het bericht Deze auto’s komen er in 2021 aan (deel 1) verscheen eerst op FLEET.be.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *