Hyundai Tucson Hybrid: Zevenmijlslaarzen

De populaire SUV van Hyundai is ondertussen al aan zijn vierde generatie toe. Bij de introductie van het eerste model in 2004 werd nog wat meerwarig gekeken naar het “kleine” merk uit Zuid-Korea. Maar de Koreanen hebben een indrukwekkend parcours afgelegd. Met hun nieuwe Tucson maken ze een statement om U tegen te zeggen.

En dat statement begint van zodra je plaats neemt achter het stuur. In vergelijking met de vorige generatie wordt hier met zevenmijlslaarzen stappen vooruit gezet. Dit is niet meer streven naar premium, het is premium. Hoogwaardige materialen en een feilloze afwerking zetten de toon. De cockpit wordt gedomineerd door twee grote schermen van 10,25 duim (een voor de virtuele cockpit en een voor het infotainmentsysteem) met een uitstekende beeldscherpte.

Hyundai maakt een principiële keuze door zoveel mogelijk functies in het centrale display te integreren, ook voor de bediening van de radio en klimatisering. De enige fysieke drukknoppen bevinden zich op de middensconsole (o.a. zetel- en stuurverwarming, bediening camera’s, selectie versnellingen …). Koppelen met Android Auto of Apple CarPlay is een fluitje van een cent.

Veiligheid

De nieuwe Tucson bulkt van de veiligheidsfeatures, met o.a. de usuals suspects zoals lane keeping en een radargestuurde cruise control die afstand houdt met de voorligger. Daarnaast ook een batterij camera’s die een rondom zicht geven. Twee van die camera’s projecteren ook een zicht naar achter in het dashboard wanneer je de richtingaanwijzers activeert. Ze mikken lager dan de spiegels en dekken zo efficiënt de dode hoeken af.

Rijden

De versnellingspook is dus ook vervangen door drukknoppen. Net zoals bij draaiknoppen ben ik niet meteen fan van het concept. Al is het alleen maar dat je ze niet op de tast kan bedienen. Bovendien zit er een kleine vertraging op de bediening, wat bij manoeuvreren en parkeren soms wat lastig kan zijn.

De nieuwe Tucson is beschikbaar met een ruime keuze aan (geëlektrificeerde) aandrijvingen, zowel in 4×2 als 4×4. Van een microhybride 48 V diesel,  benzine tot plug-in hybrid en mild hybrid. Ik reed met de mild hybrid, goed voor 230 pk. Een soepele rijervaring zonder daarom spectaculaire sensaties te serveren.

Verwacht ook geen ultrasportieve wegligging, de Hyundai-ingenieurs hebben duidelijk gestreefd naar een evenwicht met het comfort aan boord. Overigens heb je op het vlak van ruimte niet te klagen: zowel vooraan als achteraan zit je royaal.

Besluit

De grote stap voorwaarts van de Tucson heeft ook gevolgen voor de prijs. Voor de goedkoopste versie telt u net iets meer dan € 35.000 neer (BTW incl.). De duurste plug-in hybride tikt af op €50.099. Vanuit fiscaal standpunt zijn de plug-in hybride versies de meest interessante. Afhankelijk van het gekozen uitrustingsniveau variëren de WLTP-uitstootwaarden tussen de 39 en 50 gr CO2/km.

Het bericht Hyundai Tucson Hybrid: Zevenmijlslaarzen verscheen eerst op FLEET.be.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *