Nieuw elektrisch automerk in België: Seres

Seres, een nieuw elektrisch automerk met Amerikaanse roots, is aangekomen in Europa (Duitsland, Zweden, Nederland, Frankrijk en België). Het eerste model, Seres 3, is vanaf nu te bewonderen in de dealershowrooms. Seres zal in België geïmporteerd worden door OneAutomotive, die sinds enige tijd ook BAIC en DFSK importeert. De distributie van het merk Seres zal gebeuren via hetzelfde dealernetwerk als BAIC en DFSK dat momenteel bestaat uit 10 verdeelpunten.

Seres is net als Tesla afkomstig uit Sillicon Valley (USA) maar wordt gefinancierd door het moederbedrijf dat gevestigd is in China.

Seres werd in januari 2016 opgericht en produceert sinds 2017 elektrische auto’s in China. In datzelfde jaar werd een autofabriek in de VS gekocht: de Commercial Assembly Plant in Mishawaka, Indiana. In het verleden werden hier auto’s gebouwd voor Hummer, maar ook de Mercedes‐Benz Rklasse rolde hier van de band.

Het hoofdkwartier van Seres is gevestigd in Santa Clara, Californië. Het bedrijf is een dochteronderneming van Chongqing Sokon Industry Group. Seres heeft inmiddels zeven R&D vestigingen in onder meer de VS, China en Japan. Alle R&D vestigingen richten zich op intelligente e‐aandrijflijntechnologie, voertuigtechniek, de volgende generatie batterijtechnologie en lichtgewicht ontwerpen. Seres maakt dan ook graag volgende belofte: “Wij maken duurzaam autorijden voor iedereen betaalbaar”.

Martin Eberhard

Martin Eberhard, een van de grondleggers van Tesla, stond mee aan de wieg van Seres. Eberhard was van 2003 tot 2008 de eerste CEO van Tesla Motors. Elon Musk was op dat ogenblik nog niet in beeld.

Vervolgens was Eberhard de grondlegger van inEVit, een start‐up die elektrische aandrijflijnen aan autofabrikanten leverde. Dat bedrijf werd in 2017 overgenomen door Seres en Eberhard bleef er nog geruime tijd aan de slag als hoofd van de R&D‐afdeling en strategic manager.

Seres 3

De eerste Seres die in België leverbaar wordt, is de Seres 3. Het is een compacte SUV, vergelijkbaar met de Hyundai Kona, Kia e‐Niro en Tesla Model Y. De wagen heeft een lengte van 4,39 meter, een breedte van 1,85 meter en een hoogte van 1,65 meter. Zijn wielbasis bedraagt 2,66 meter. Hij wordt aangedreven door een elektromotor met een vermogen van 120 kW en 300 Nm, waardoor de Seres een topsnelheid van 155 km/u haalt.

De capaciteit van het batterijenpakket is 53,61 kWh. Hiermee is een actieradius van 329 kilometer (WLTP‐norm) of 405 kilometer (NEDC‐norm) haalbaar. De batterijen zijn binnen een half uur tot 80 procent op te laden bij een DC‐laadstation met CCSaansluiting.

Bij een AC‐lader bedraagt het laadvermogen 6,6 kW. Voor de batterijen werd er gekozen voor veilige, milieuvriendelijke kobaltvrije lithiumijzerfosfaatbatterijen (LiFePO4). Hierdoor kunnen de batterijen supersnel opladen, zijn ze stabieler en hebben ze een langere levensduur. Daarnaast zijn ze ook brandvrij in geval van beschadiging.

De Seres 3 zal in België in 2 uitrustingsniveaus beschikbaar zijn. Het basismodel is de comfort en tegen een meerprijs zal er eveneens een Luxury‐versie verkrijgbaar zijn. De standaarduitrusting van de Comfort‐versie omvat ondermeer een infotainmentsysteem, de digitale cockpit, parkeerhulp, lichtmetalen velgen en een navigatiesysteem. De Luxury‐versie wordt ondermeer uitgebreid met een 360° camera, dashcam, rijvakassistent, panoramisch open dak en een botswaarschuwingssysteem.

De Seres 3 is voorzien van 8 jaar of 120.000 km garantie op het belangrijkste onderdeel, het batterijpakket. Daarnaast is de rest van de wagen voorzien van 5 jaar garantie zonder kilometerbeperking.

Het bericht Nieuw elektrisch automerk in België: Seres verscheen eerst op FLEET.be.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *