Steeds meer Belgen willen elektrische auto kopen … onder 30.000 euro

64% van de Belgen die de aankoop van een elektrische auto plannen, verwacht dat ze die thuis kunnen opladen, ondanks dat de beschikbaarheid van een geschikt publiek laadnetwerk een punt van bezorgdheid blijft. Het is een van de conclusies uit de 2021 Global Automotive Consumer Study van consultingbedrijf Deloitte.

Al meer dan 10 jaar voert Deloitte onderzoek naar consumentengedrag met betrekking tot auto’s en naar trends die een impact hebben op het wereldwijde ecosysteem van de autosector. Het rapport van dit jaar kreeg de titel “2021 Global Automotive Consumer Study”. Meer dan 24.000 consumenten uit meer dan 23 landen werden bevraagd, onder wie 1.057 consumenten in België. Het onderzoek peilt naar meningen over uiteenlopende kwesties die van invloed zijn op de wereldwijde autosector, waaronder de implicaties van de pandemie voor de perceptie van de consument, de ontwikkeling van geavanceerde technologieën en de impact van digitale retail platformen voor auto’s.

Slechts 15% wil aankoop uitstellen door coronacrisis

De langdurige tendens naar volledig elektrische en geëlektrificeerde voertuigen zoals PHEV’s wordt voortdurend sterker: 1 op 3 Belgische consumenten is van plan om er een te kopen, zo blijkt uit de studie van Deloitte. Terwijl consumenten in veel markten in heel de wereld omwille van de pandemie heroverwegen welk type auto ze willen en wanneer ze die zullen kopen, zegt 91% van de Belgen dat de crisis geen enkele impact heeft gehad op het soort auto dat ze van plan zijn te kopen. Slechts 15% is zinnens om de aankoop van hun komende auto uit te stellen. Maar wie werd getroffen door de crisis, wil minder geld besteden, bijvoorbeeld door een kleinere of zuinigere auto te kopen.

Overstappen indien betaalbaar

Meer dan 1 op 3 Belgische consumenten is van plan om als volgende auto een elektrische of hybride auto aan te schaffen. Maar vooraleer benzine- en dieselwagens volledig worden uitgesloten, willen de consumenten meer zekerheid inzake betaalbaarheid, actieradius en een toereikende laadinfrastructuur.  Met strengere regels inzake koolstofemissie in zicht wenkt evenwel het einde van het tijdperk van de traditionele benzine- en dieselwagens. De belangrijkste redenen waarom men de overstap overweegt, zijn deze:

  • Voor mensen die van plan zijn een EV aan te kopen, zijn lagere brandstofkosten, minder uitstoot en een betere rijervaring de belangrijkste redenen.
  • Net zoals vorig jaar, zijn de belangrijkste aandachtspunten de prijs die moet worden betaald om een elektrische auto aan te schaffen (28%), de actieradius (27%) en het tekort aan laadinfrastructuur (19%).
  • Twee derde van de mensen die de aankoop van een EV plannen (67%) wil een auto kopen in de klasse sub-€30.000, wat duidt op een prijsdrempel voor de technologie.
  • De meeste mensen die een EV-aankoop plannen, verwachten dat ze hun auto overwegend thuis zullen opladen (64%) of op het werk (16%). Slechts 19% is van plan gebruik te maken van publieke laadpalen ondanks de blijvende algemene bezorgdheid over de beschikbaarheid van een geschikt laadnetwerk.

Online autoverkoop stijgt, maar de persoonlijke ervaring geniet de voorkeur

De COVID-19-pandemie heeft het aantal virtuele transacties doen toenemen, maar bepaalde aspecten van het aankoopproces blijven moeilijk te digitaliseren. Het verlangen van de consument naar een persoonlijke ervaring blijft namelijk sterk aanwezig. Mensen moeten een auto nog altijd zien en ze moeten ermee kunnen rijden voor ze willen kopen. In feite is het slechts voor 23% van de consumenten enigszins of zeer aannemelijk om een auto te kopen zonder een testrit. Consumenten willen nog altijd een goede deal waarbij al hun vragen worden beantwoord en de prijs transparant is vooraleer ze besluiten tot een aankoop.

Consumenten willen nog altijd een goede deal waarbij al hun vragen worden beantwoord en de prijs transparant is vooraleer ze besluiten tot een aankoop

Zelfs als mensen een virtuele verkoopervaring wensen, geven 9 op 10 mensen er de voorkeur aan om hun nieuwe auto fysiek te kopen bij een dealer (83% volledig persoonlijk). Gemak en de snelheid van de transactie zijn de belangrijkste redenen voor consumenten om een virtueel proces te overwegen voor de aankoop van hun nieuwe auto.

Virtual servicing: 49% heeft interesse indien gratis

Een virtuele transactie die wereldwijd veel interesse geniet, is ‘virtual servicing’ of virtueel onderhoud, waarbij een auto thuis of op het werk wordt opgehaald  wanneer hij aan een onderhoudsbeurt toe is. Consumenten in België zijn grotendeels voorstanders (49%) van dat extra comfort, op voorwaarde dat het gratis is. 

Digitaler maar persoonlijke ervaring blijft belangrijk

Anders dan veel andere retailsectoren die een totale verschuiving naar online kopen hebben gekend, blijft de aankoop van een auto een hoofdzakelijk persoonlijke ervaring voor vele consumenten. De consument voelt de behoefte om de auto te bekijken en ermee te rijden. Maar als we de leeftijdsgroepen vergelijken, overweegt 1 op 4 consumenten tussen 18 en 34 jaar om zijn/haar nieuwe auto gedeeltelijk of helemaal online te kopen. Dit lijkt erop te wijzen dat het voor de autosector noodzakelijk blijft om te investeren in digitalisering met het oog op de toekomst,” concludeert Aled Walker, autospecialist van Deloitte Belgium.

Het bericht Steeds meer Belgen willen elektrische auto kopen … onder 30.000 euro verscheen eerst op FLEET.be.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *