Volvo XC40 Recharge of de kunst van de grand écart

Volvo XC40 Recharge T4

Dit is Volvo’s nieuwe bestseller! In iets meer dan twee jaar tijd is de Volvo XC40 de referentie geworden in zijn segment, een echte krachtpatser in zijn categorie… Het enige wat hij nodig had, was een oplaadbare hybride versie om zijn aanbod compleet te maken … En laat het nu net die versie zijn waar wij mee op pad getrokken zijn!

Volvo is een pionier op het gebied van Plug-in Hybrides. Na de grote XC90 en XC60 SUV’s, de S60 en S90 sedans en de V60 en V90 breaks is het de beurt aan de XC40 om zijn vingers in het stopcontact te steken. Tot op heden is de fabrikant de enige die zijn hele assortiment als plug-in hybride aanbiedt. Een solide argument in een tijd waarin bedrijven overschakelen op elektriciteit.

Het andere, maar daarom niet minder belangrijke argument van de XC40 kan worden samengevat in één slogan: “Made by Sweden, built in Belgium. “Dat klopt! Deze prachtige wagen is hier gebouwd, bij Volvo Cars Gent. Geldt de wens om lokaal te consumeren nu ook voor de keuze van de auto? Misschien… Maar nog meer de wens om minder te consumeren! Want dat is de roeping van deze premium & compacte SUV, een dubbele positionering die ook bij fleetowners in het voordeel pleit.

Chic & praktisch

Deze subcategorie is in volle expansie en telt een steeds groter aantal vertegenwoordigers, maar tot op heden is geen enkele in staat om aan de soms tegenstrijdige verwachtingen van bedrijven en hun bestuurders te voldoen zoals de Volvo. Op dit gebied heeft de autofabrikant de grand écart onder de knie… met alle luxe en verfijning die het nodig heeft, maar altijd zonder arrogantie. En met een geweldige beheersing van de technologie, of het nu gaat om veiligheid – Volvo’s reputatie op dit gebied is goed gevestigd – of om schone aandrijvingen, zonder dat dit ten koste gaat van de esthetiek en het plezier, zoals blijkt uit de zorgvuldige presentatie, de kwaliteit van de materialen en het infotainment aan boord.

In combinatie met een elektromotor van 60 kW duwt de 1,5-liter turbobenzinemotor met drie cilinders als een duivel, terwijl de overgangen tussen verbrandingsmotor en elektrische aandrijving bijna onmerkbaar zijn.

Maar laten we teruggaan naar onze test. De Volvo XC40 Recharge – de naam die Volvo geeft aan zijn geëlektrificeerde modellen – is verkrijgbaar in twee vermogensniveaus: 211 pk voor de T4, 262 voor de T5, allemaal exclusief verzonden naar hun vooras. Een vooras die het royale koppel zonder problemen beheerst. In combinatie met een elektromotor van 60 kW duwt de driecilinder 1,5-liter turbobenzinemotor als een duiveltje, terwijl de overgangen tussen interne verbranding en elektrisch vermogen bijna onmerkbaar zijn. Scherpe acceleraties, krachtige hernemingen en harmonische stilte, een mengeling van kracht en soepelheid… En dit alles zonder afbreuk te doen aan de prestaties. Trouwens: het model in staat om tot 50 km te rijden op een volle batterij.

Rijden à la carte

Je kan kiezen tussen verschillende rijmodi. Om de batterij op peil te houden, bijvoorbeeld voor een citytrip, selecteert u de Hold-modus. Zoals de naam al aangeeft, kunt u met de oplaadmodus de accu tijdens het rijden opladen, vooral op de snelweg…

Maar de Volvo XC40 is ook een complete serie motoren: benzine, mild hybride benzine, plug-in hybride en nu ook volledig elektrisch! Een aanbod dat veel zegt over Volvo’s ambities met dit model.

“We willen er vooral zijn voor onze partners

Roeland Vriens, Fleet Manager van Volvo, koestert hoge ambities met de XC40. En de cijfers lijken hem gelijk te geven. Dit model is de onvervalste nummer 1 in zijn segment. Hij haalt er immers het hoogste marktaandeel in en is ook de populairste jongen bij de plug-in hybrides.

“Dat laatste zorgt er dan ook voor dat Volvo zijn emissiedoelstellingen, vastgelegd vanuit Europa, niet zomaar zal halen. We zullen ze overtreffen, dankzij niet minder dan 15 PHEV-varianten in ons gamma”, vertelt Vriens.

De Fleet Manager van Volvo vat zijn visie als volgt samen: “We willen er vooral zijn voor onze partners. En met iedereen van gedachten wisselen vanuit onze ervaring en visie. Een visie die geschoeid is op elektrificatie en waarop we als Scandinavisch merk heel fier zijn. Want we weten allemaal waar we naartoe evolueren: een volledig elektrische toekomst, die wij al uitrollen met onze volledig elektrische XC40 P8 Recharge, geleverd vanuit onze productie-eenheid in België.”

Het bericht Volvo XC40 Recharge of de kunst van de grand écart verscheen eerst op FLEET.be.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *