Belgische dealers : de grote uitverkoop?

Het Belgische landschap van concessiehouders en dealers is de afgelopen jaren grondig veranderd. Steeds meer grote groepen beheersen het landschap en overnames – ook door buitenlandse groepen – zijn schering en inslag. Is de grote uitverkoop aan de gang? We vroegen het aan twee grote spelers. René Denayer (Fidenco) en Eric Berkhof (Van Mossel Groep) tekenden present voor een boeiend dubbelinterview!

Tien jaar achterstand in distributie?

Fidenco is één van de grote traditionele dealergroepen die
in België nog overblijven. Hoe kijken zij naar die schaalvergroting en de
buitenlandse overnemers?

René Denayer, : “België heeft minstens 10 jaar achterstand op zijn buurlanden wat betreft distributie en zeker op Nederland. Daar is die schaalvergroting al veel langer een feit terwijl in België te lang de kerktorenpolitiek heerste met concessies in ieder dorp. Het is pas de afgelopen jaren dat je bij ons een stroomversnelling ziet. En nu gaan die – vooral buitenlandse – overnames aan een hels tempo.

René Denayer

Eric Berkhof is het daar deels mee eens: “De Belgische
distributiesector doet het qua rendement beter dan Nederland. Kijk je naar een
toekomstvisie en hoe die te realiseren binnen pakweg vijf jaar, dan moet België
wel een inhaalbeweging maken. In België zijn er veel varianten op de klassieke
concessies die de klant bedienen: agenten, wederverkopers, … Dat kan nog
omdat jullie een grote automarkt hebben: 530.000 nieuw verkochte wagens per
jaar voor 11 miljoen inwoners. In Nederland zijn dat er 420.000 voor 17 miljoen
inwoners. Dan is er toch echt iets scheef. En dat heeft alles te maken met de
verschillende fiscale regimes. Maar op termijn kan de versnippering op de
Belgische markt niet blijven bestaan en zal men toch in lijn moeten komen met
de schaalvergroting die we zien in alle andere grote Europese landen.”

Flat Market, maar …

René Denayer erkent dat we een grote markt hebben in België
maar plaatst toch ook enkele kanttekeningen: “Het is wat wij een flat market
noemen, stabiel door de jaren heen. Door het spel van de in- en uitschrijvingen
mogen die cijfers wel wat gerelativeerd worden. Ik vrees echter dat we vanaf 1
januari een daling zullen zien omwille van verschillende redenen. Brexit zal
een weerslag hebben op heel de economie. Dieselgate zal blijven zorgen voor
twijfel bij de consument. De Chinese markt heeft de afgelopen twee jaar een
gigantische inkrimping gekend wat wereldwijd in de automobielsector het
rendement onder druk zet. En dan is er nog WLTP en de nieuwe limiet van 95 gr
CO2. Fabrikanten zullen bepaalde modellen niet meer bouwen omdat het financieel
niet interessant is.

Eric Berkhof treedt zijn collega bij over de
macro-economische factoren. Hij ziet vooral problemen voor de kleinere merken:
“Heb je pech en je gamma is niet WLTP-opportuun, dan heb je wel een probleem.
Bij Van Mossel Groep hebben wij 23 merken, als er een paar het moeilijk  krijgen kan je dat nog wel opvangen met de
andere. In dat opzicht begint schaalgrootte binnen de huidige context wel
degelijk een belangrijke rol te spelen. Je voelt ook die angst in de markt.
Daarom staat in Nederland zowat alles te koop. In België is die trend nog niet
volledig doorgezet omdat het rendement nog hoger ligt. Maar ook dat zal niet
blijven duren. Schaalgrootte is de toekomst. Dat geeft je ook een basis om
efficiënter te werken en kosten te besparen.”

René Denayer: “Als distributiesector zitten wij in wat ik
een hamburgersituatie noem. Bovenaan heb je fabrikant/invoerder die voortdurend
investeringen vraagt aan concessiehouders. Doe je dit niet, dan zie je de al
kleine marge van 1% nog meer dalen. En onderaan heb je de consument die nog
nooit zoveel keuze gehad heeft – er zijn liefst 34 merken op de markt vandaag !
– maar die uiteindelijk niet meer weet welke motorisatie hij moet kiezen. Dat
is geen gemakkelijke situatie voor grote groepen zoals de onze maar voor de
kleine concessies is dat nog veel moeiljker.”

Eric Berkhof

Overnames: het hoe en waarom

Van Mossel Groep is op het overnamepad in België maar wat is
de motivatie bij de verkopers? En moet je er snel bij zijn? Want er zijn andere
kapers op de kust, onder andere het Zweedse Hedin dat verschillende
Mercedes-concessies gekocht heeft en het Franse Car Avenue.

Eric Berkhof: “De afgelopen 10 jaar hebben wij alles wat
slecht draaide in Nederland opgekocht. Omdat er een faling was of geen
opvolging. We hebben die bedrijven gesaneerd tot ze weer winstgevend waren. In
België is de insteek enigszins anders want hier kopen wij gezonde bedrijven. Wat
wel een constante is: het gebrek aan opvolging en dan kiezen de meeste eieren
voor hun geld. Of je er snel moet bij zijn: niet echt want ik denk dat ik
altijd het meest betaal en dan ga je altijd vooraan staan(lacht). Alle gekheid
op een stokje: de invoerders weten maar al te goed met wie ze in zee willen
gaan.”

Het bericht Belgische dealers : de grote uitverkoop? verscheen eerst op FLEET.be.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *