Bart Van Rossen (Ford) : “Klanten schakelen sneller over naar TCO”

Het is bijna een jaar geleden dat Bart Van Rossen de leiding over de Fleet bij Ford in België overnam. Hij heeft deze functie dan ook voornamelijk in een tijd van coronabeperkingen uitgevoerd. Hier is hoe hij 2020 zag en welke perspectieven hij voor 2021 ziet.

Wat waren de meest opvallende trends tijdens 2020 bij uw klanten?

Klanten schakelen sneller over naar TCO in hun policy.  Waardoor onze KUGA PHEV een ideale deuropener is gebleken bij heel veel klanten. Ook de stap naar EV is volop ingezet. Er was ook redelijk wat uitstel van bestellingen, voornamelijk als het over grotere volumes ging. Niet alleen omwille van Corona maar ook de onzekerheid in fiscaliteit heeft hier een belangrijke rol in gespeeld.

Hoe hield u contact met uw klanten de afgelopen maanden? Hebben de lockdowns ervoor gezorgd dat de digitalisering versneld werd?

De lockdowns hebben zeker voor een digitale versnelling gezorgd.  Onze dealers zijn allemaal overgeschakeld naar digitale alternatieven. Hier wordt door Ford ook enorm op ingezet door opleidingen en uitbreiding van de digitale tools.

Zette de trend naar elektrificatie zich door bij uw klanten? Wat verwacht u op dat vlak van 2021?

Elektrificatie zet zich ook bij onze klanten verder maar we zien toch ook nog een sterke interesse in diesel en benzine. Deze elektrificatie beperkt zich niet tot personenwagens maar ook onze Ford Transit is sinds kort beschikbaar als PHEV en daar is heel veel interesse naar.

Hoe zijn de verhoudingen vandaag (in verkochte aantallen) van de verschillende aandrijfvormen

Diesel is goed voor 41%, benzine 33% en HEV 25,1%

Ook in 2021 mag men kiezen tussen NEDC 2.0 en WLTP voor de fiscale berekeningen van de bedrijfswagens. Maar wat heeft uw voorkeur en waarom?

Het zou toch goed zijn om op dit soort wijzigingen sneller een zicht te hebben als sector. Er is immers een groot impact op zowel ons als onze klanten. Als ze aan dingen willen sleutelen, zou een vereenvoudiging ook niet slecht zijn. Het feit dat sommige bevoegdheden zich bevinden op federaal vlak en andere weer op gewestelijk vlak maakt onnodig complex. Om dan nog maar te zwijgen over de aparte regeling voor leasemaatschappijen.

Wat is momenteel uw bedrijfswagen? En wat wordt uw volgende?

Momenteel rij ik een de KUGA PHEV en dit bevalt me enorm. De stilte als je elektrisch rijdt is rustgevend. Het mag dan ook geen verrassing zijn dat mijn volgende auto een Mustang Mach-e zal zijn. Een wagen waar we enorm positieve feedback van hebben gekregen zowel van onze klanten als onze dealers.

Hebt u tijdens de lockdown periodes ook positieve zaken ontdekt/geleerd?

Positief is dat je minder tijd verliest met verplaatsingen. Dit geeft je natuurlijk wat extra flexibiliteit maar helaas is hier geen tijd vrij gekomen voor nieuwe hobby’s.

Het bericht Bart Van Rossen (Ford) : “Klanten schakelen sneller over naar TCO” verscheen eerst op FLEET.be.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *