David Herman (Nissan): “De WLTP-standaard is de eerlijkste”

De fleet manager van Nissan heeft ook positieve zaken geleerd uit de lockdowns: “Ik heb geleerd mijn tijd anders te beheren. Doordat ik in Waals-Brabant woon en in de regio Antwerpen werk, heb ik reistijd bespaard ten voordele van de kwaliteit van mijn werk en de tijd die ik met mijn gezin doorbreng.”

Wat waren de meest opvallende trends tijdens 2020 bij uw klanten?

Na de maanden van lockdown heeft de markt zich in juni zeer sterk hersteld. Eind oktober hadden we in dezelfde periode hetzelfde aantal vloot- en leaseverkopen bereikt als het jaar ervoor. Een uitstekend resultaat dat de rentabiliteit van onze distributeurs garandeert.

Hoe hield u contact met uw klanten de afgelopen maanden? Hebben de lockdowns ervoor gezorgd dat de digitalisering versneld werd?

Alle contacten moesten elektronisch of telefonisch worden gelegd. Menselijke relaties zijn erg belangrijk voor mij. Ik kijk uit naar de versoepeling van de maatregelen om alle partners waarmee ik op een andere manier kennis moest maken toen ik mijn functie als Corporate Sales Director opnam, fysiek te kunnen ontmoeten. Ik hoop dat het begin volgend kwartaal zal zijn, wanneer de nieuwe Nissan Ariya en Qashqai worden gepresenteerd (in kleine groepen).

Zette de trend naar elektrificatie zich door bij uw klanten? Wat verwacht u op dat vlak van 2021?

Ik moet toch constateren dat eco-incentives nog niet interessant genoeg zijn om de verkoop van dit soort voertuigen op grotere schaal verder te stimuleren.

Hoe zijn de verhoudingen vandaag (in verkochte aantallen) van de verschillende aandrijfvormen?

55% diesel, 35% benzine 35% en 10% EV. Het aandeel van onze EV-omzet is met 40% gestegen ten opzichte van 2019.

Wordt de bedrijfswagen bij sommige klanten in vraag gesteld, nu thuiswerken de norm geworden is?

Zonder een interessant voorstel ter compensatie voorzie ik geen gevolgen op korte termijn. We zien allemaal een daling van het aantal kilometers dat door bedrijfswagens wordt afgelegd, wat dikwijls betekent dat ze langer in de vloten blijven.

Ook in 2021 mag men kiezen tussen NEDC 2.0 en WLTP voor de fiscale berekeningen van de bedrijfswagens. Maar wat heeft uw voorkeur en waarom?

Omwille van de transparantie naar onze klanten toe is de WLTP-standaard de eerlijkste. Die komt het dichtst bij de werkelijkheid.

Wat is momenteel uw bedrijfswagen? En wat wordt uw volgende?

Mijn huidige bedrijfswagen is een Nissan NV300 Combi Optima, met vier kinderen een evidente keuze. De volgende zal zeker dezelfde zijn. Ik waardeer het comfort, de veelzijdigheid en het laadvolume.

Hebt u tijdens de lockdown periodes ook positieve zaken ontdekt/geleerd?

Ik heb geleerd mijn tijd anders te beheren. Doordat ik in Waals-Brabant woon en in de regio Antwerpen werk, heb ik reistijd bespaard ten voordele van de kwaliteit van mijn werk en de tijd die ik met mijn gezin doorbreng.

Het bericht David Herman (Nissan): “De WLTP-standaard is de eerlijkste” verscheen eerst op FLEET.be.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *