Dossier Laadpalen | Hoeveel, waar en wat kost dat?

Aangezien ons wagenpark 97% van de tijd stil staat, is de kans groot dat een elektrische auto laden vooral iets wordt voor thuis en op kantoor. Niettemin is een publieke laadinfrastructuur ook noodzakelijk, al was het maar voor de gemoedrust van de elektrische rijders. Er zijn ondertussen behoorlijk wat aanbieders van laadinfrastructuur en die zijn actief op zowel de privé- als de particuliere markt. Het aanbod groeit dus gestaag, maar in het licht van de ambitieuze klimaatdoelstellingen is er nog werk aan de winkel.

AVERE
Belgium, de lokale afdeling van de Europese federatie voor elektromobiliteit telt vandaag ongeveer 10.000
laadpalen op ons grondgebied. Het gaat daarbij om 3.000 publieke laadpalen, 4.500 laadpalen bij bedrijven en 2.500
laadpalen bij particulieren.
Overigens kan je een laadpaal prime
of publiek programmeren als die op semiprivate of private grond staat. Je kan
die laadpaal dus alleen toegankelijk maken voor je eigen medewerkers of ook
voor het publiek.

Maar
hoe doen we het in vergelijking met de rest van EU-lidstaten? Op het
grondgebied van alle EU-landen samen staan er vandaag ongeveer 100.000 publieke
laadpalen en dat aantal neemt nog dagelijks toe. Opvallend: die laadpalen zijn
zwaar geconcentreerd in vier landen:
Nederland (28%), Duitsland (22%), Frankrijk (14%) en het Verenigd Koninkrijk
(12%)
. Nederland is met 32.900 laadpalen de absolute kampioen qua publieke
laadinfrastructuur. Kijk je naar de verhouding tussen de oppervlakte van het
grondgebied en het aantal laadpalen, dan staat België op de tiende plaats.

De EU berekende dat we tegen 2025 twee miljoen laadpalen nodig zullen hebben, willen we de vooropgestelde reductie van 25% CO2 tegen dan zelfs maar benaderen. Het uitgestippelde pad is dat van uitfasering van verbrandingsmotoren en een forse toename van elektrische en hybride voertuigen. In hoeverre dat realistisch is, zal nog moeten blijken. Want 1,9 miljoen laadpalen extra op zeven jaar tijd, dat is wel heel veel.

Wie zijn de aanbieders?

In onderstaande
tabel zie je wie de grootste aanbieders van laadpalen zijn (niet-exhaustief) en
of ze alleen in België of ook in de rest van Europa aanwezig zijn. Hoeveel ze
er elk hebben, konden we niet achterhalen omdat ze die cijfers niet willen
vrijgeven omwille van concurrentiële redenen. Op zich maakt dat ook weinig uit,
aangezien er steeds meer roamingakkoorden zijn waardoor je met één laadkaart
terecht kan bij verschillende aanbieders. Gratis laden kan ook bij een aantal
winkelketens en fastfood-restaurants (Delhaize, LIDL, IKEA, McDonalds, etc.).

Blue
Corner – Europa

ChargeNow
– Europa

CenEnergy
– Europa

Eneco
– België

EV
Box – Europa

EV
Point – Europa

Flow
Charging – België/Nederland

Luminus
– België

New
Motion – Europa (samenwerking met Shell)

Plug
Surfing – Europa

Total
EV Charging – Europa

Fluvius
– België

Moobi
– België

Fastned
– Nederland (uitbreiding naar andere landen bezig)

BlueCorner
– Europa

PlugInvest
– Europa

PowerDale
– België

PitPoint
– België

Allego
– België

Tesla
– Europa (eigen netwerk van snelladers)

Hoe vind je de laadpalen?

Elektrische
auto’s hebben doorgaans een extra functionaliteit in het navigatiesysteem waar
je de laadpalen in vindt. Maar die zijn niet altijd even up-to-date en daarom
kan je beter een beroep doen op een van de vele apps: HeyEVBOX, Zap-Map, Chargemap, Plugsurfing,
Smoov,
PlugShare, Mobiflow, Nextcharge, EV Charging
,…. Die tonen niet alleen
waar de laadpunten zijn maar ook of ze beschikbaar of bezet zijn, het type
stekker, de tarieven (niet altijd), etc. Via een check-in kan je ook een
laadpaal reserveren. Dat kan wel niet ongelimiteerd. In de app van Mobiflow kan
je bijvoorbeeld 15 minuten voor je aankomst en binnen een straal van 30 km
reserveren.

Hoe kan je betalen en wat kost het?

Hoewel aanbieders van tankkaarten zich nu ook op de markt storten, betaal je aan een publieke laadpaal doorgaans met een RFiD-kaart of sleutelhanger. Alle laadpalen zijn immers met een badge-lezer uitgerust. Een laadpaal activeren of een laadsessie stoppen, doe je dus met de kaart of sleutelhanger. In tegenstelling tot bij een gewone brandstofpomp zijn schermen waarop je het tarief van de laadpaal kan aflezen geen gemeengoed. AVERE[AC1] verwijst naar het ontbreken van een regelgeving daaromtrent. Je kan die prijs (soms) wel te weten komen via bovengenoemde apps.

Of
je heel goedkoop dan wel wat prijziger elektrisch rijdt, hangt dus in grote af van
waar je laadt.

Elektriciteit
heeft geen vaste maximumprijs zoals met brandstof aan de pomp. De duurste
elektriciteit is residentieel in Vlaanderen
(0,3€/kwh), in Brussel betaal je minder door het lagere aandeel
groenestroomcertificaten (0,2€/kwh). in Wallonie laad je gemiddeld thuis aan
0,25€/kwh. Maar wie een dag en nacht meter heeft, laadt zelfs in vlaanderen aan
0,19€/kwh. Dat is minder dan 4€/100 km. 

Zoals u in de vorige FLEET reeds kon lezen, zijn er prijsverschillen tussen de publieke laadpalen afhankelijk van regio en aanbieder. VAB kwam bij praktijktesten uit op een gemiddelde van 35 eurocent/kWh en bij AVERE gewaagt men van

0,31€/kwh
(met als voorbeeld de laadpalen van Fluvius). Uitzonderingen zijn snellaadpalen
omdat je bovenop de elektriciteitsprijs ook een dure installatie hebt die
toelaat om tot 5 a 15 keer sneller te laden. Hier betaal je een 0,6 à 0,7€/kwh
wat gelijk is qua kost/100km als aan de pomp. Maar gezien de meeste rijders
thuis of op kantoor kunnen laden, gebruik je deze maar sporadisch voor lange
afstanden.

Kan ik met mijn
laadpas overal betalen?

Er
zijn verschillende platformen binnen Europa waar uitbaters van laadpalen zich bij
kunnen aansluiten om betaling van derden te accepteren. Als jouw laadpasje ook
met dat platform communiceert, kan je dus betalen en laden. De grootste
Europese platformen zijn Hubject (DE), Gireve
(FR) en eViolin (NL). Wil je een laadpasje dat
overal kan laden, ga dan voor Plugsurfing, Ev-Box, ICU, NewMotion of een van de
andere aangesloten laadpasjes.

Belangrijk
om weten is dat niet elke laadpaal is ingesteld om betaling van derden toe te
laten. Een groot deel van de laadpalen die zich op privéterrein bevinden, zijn
afgeschermd zodat enkel de betrokken werknemers kunnen laden. Gebruik maken van
de juiste app die enkel de laadpunten visualiseert waar je kan laden is dus
aangeraden.

Hoe snel kan je laden aan een publieke laadpaal?

Hiervoor
maken we het onderscheid tussen gewone publieke laadpalen en snelladers.
Publieke laders heb je in verschillende vermogens. 1-fasig of 3-fasig, 16 of 32
ampère. Heb je een elektrische auto die 1-fasig kan laden (i-Pace, Kona, Ioniq,
Leaf, e-Niro, …) , zoek dan een 7,4- of 22kw-lader om aan maximale snelheid
te laden. Heb je een elektrische auto die 3-fasig kan laden? Zoek dan een 11-
of 22kw-lader. Je kan filteren op vermogen in de app’s die we daarnet
vernoemden. Alle palen leveren altijd hun maximaal vermogen. Weet dat 22kW-laders
al eens hun vermogen delen indien de 2 stekkers in gebruik zijn in 2 x 11 kW.

Het
laadtempo aan een snellader is grotendeels afhankelijk van je batterij. Je
batterij laadt immers aan vol vermogen indien de temperatuur niet te koud of te
warm is en ze voldoende leeg is. Ook de grootte en de chemische samenstelling
van de batterij is bepalend. Hoe groter de batterij, hoe sneller die kan laden.
Tussen de 10 en 60% vulling zal je batterij aan maximale snelheid kunnen laden.
Tijdens het snelladen moet de batterij koelen om dit tempo aan te houden.
Sommige wagens hebben dit, andere niet. Het is dus belangrijk om jezelf goed te
informeren.

We
staren ons steeds blind op de publieke laadpalen, maar wie thuis of op kantoor
kan laden, heeft die bijna niet nodig. In verstedelijkt gebied waar minder
gezinnen beschikken over een eigen parkeerplaats blijft het uiteraard
aangewezen om sterk te investeren in publieke laadinfrastructuur.

Wat is mijn besparing?

Wie elektrisch rijdt en thuis laadt, bespaart gemiddeld 50% t.o.v. wat je uitgeeft aan de brandstofpomp. Dat komt neer op ongeveer 4 euro/100 km i.p.v. 7 à 8 euro/100 km met een moderne diesel. Laden op kantoor bespaart al snel 80%. Daarom investeren steeds meer bedrijven in laadpalen. Dankzij hun lagere elektriciteitskost kan de investering in laadpalen al terugbetaald zijn in 5 jaar. Dat is de reden waarom dit aandeel reeds vandaag groter is dan publieke laadpalen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *