Eric Berkhof – Van Mossel Automotive Groep: “De klant bepaalt hoe ons bedrijf ingericht wordt”

Erik Berkhof - Van Mossel Automotive Groep

Eric Berkhof staat aan het hoofd van de Van Mossel Automotive Groep. Dit auto-imperium met Nederlandse roots heeft met J&T Autolease, Westlease en DirectLease ook een Belgische vertakking. Bovendien bewandelt de groep nu ook het overnamepad in het Belgische dealerlandschap met eind vorig jaar de overname van GMAN en Bruyninx. We troffen de topman op zijn stoeterij in het Nederlandse Dinteloord voor een gesprek over doortastend zaken doen in de automobielsector.

Van Mossel Automotive
Groep is een verhaal van continue groei met ondertussen tal van overnames. Wat
is het plan achter deze strategie?

Wij willen voor Nederland en België – en de strategie voor Nederland is
nagenoeg afgerond – zo dicht mogelijk bij de klant zijn. Concreet: in de
belangrijkste plaatsen waar een concentratie van klanten is, zijn we
aanwezig.  Telkens met een dealerbedrijf,
een carrosseriebedrijf en een leasekantoor. Het dealerbedrijf echt in de stad
zelf, het carrosseriebedrijf in een iets grotere straal om een dekking te
hebben over een grotere regio en het leasebedrijf in een nog grotere straal. Zo
kunnen we met onze leasebedrijven zes à zeven grote plaatsen bedienen. We doen
dus niet zomaar blind overnames, we kijken niet alleen naar regionale dekking
maar ook naar de combinatie van de drie activiteiten.

Erik Berkhof - Van Mossel Automotive Groep

U zegt: we zijn bijna
klaar in Nederland. Dus nog niet helemaal?

We hebben nog één grote overname gedaan die in juli wordt bekendgemaakt. Dan zitten we op 90% en dan zijn er nog twee plaatsen waar we actief willen zijn. Maar die ga ik u niet vertellen, want dan gaan ze hogere prijzen aan ons vragen (lacht).

Maar er is ook nog
België, u hebt daar onlangs nog twee overnames van dealerbedrijven gedaan. Wat
is daar de strategie? Mikt u vooral op kleinere familiale dealerbedrijven waar
bijvoorbeeld geen opvolging is?

Nee, zo zou ik het niet stellen. Het hangt ervan af of het bedrijven
zijn die binnen onze strategie passen die ik daarnet al aanhaalde. Zo hebben we
vorig jaar inderdaad GMAN en Bruyninx overgenomen van Alcopa en dat kan je niet
echt kleine bedrijven noemen. Samen vertegenwoordigen ze ruim 20 vestigingen, bijna
350 medewerkers en 10 merken. Maar dat neemt niet weg dat we ook met kleinere
dealerbedrijven praten over mogelijke overnames. Wij kijken naar
opportuniteiten en ageren dan. Het gaat in België snel met andere buitenlandse
overnemers en wij willen daar ook de komende jaren onze rol in spelen.

België is een land met twee taalgemeenschappen, waarop
J&T Autolease helemaal afgestemd is. De dealerbedrijven zijn eerder lokaal
actief. Is het de bedoeling om die om te tunen naar tweetalige Belgische
bedrijven, of is er tegelijk een plan voor expansie in Wallonië?

Toch eerder het
tweede. Ik ben me meer aan het verdiepen in mogelijk overnames in Wallonië. We
hebben daar trouwens onlangs een mooie opportuniteit aangeboden gekregen. Een
expansie in het Franstalige gedeelte van België, daar kijken we dus zeker naar.

Erik Berkhof - Van Mossel Automotive Groep

Wat is de
succesformule van de Van Mossel Automotive Groep? Overnames is één zaak,
continuïteit en een gezonde groei nog een andere… en dat lijkt bijzonder goed
te lukken bij u.

We proberen het familiale karakter te behouden  – we zijn een echt familiebedrijf – en de professionele
kant daaraan toe te voegen. Vaak zie je toch dat die twee aspecten niet
helemaal op elkaar afgestemd zijn. Daarnaast heb je de drie pijlers die ik
daarnet al aanhaalde. Bij die combinatie ga je uit van wat de klant nodig
heeft.

Is dat wat ontbreekt
in de Belgische markt? Te weinig cohesie tussen activiteiten en diensten die in se toch met elkaar verbonden zijn
vanuit klantenstandpunt?

Niet alleen in België hoor, ook in Nederland zie je die fragmentatie. Je
hebt de grote dealerbedrijven, de grote leasemaatschappijen en de schadenetwerken
maar geen cohesie tussen die verschillende entiteiten. Als Van Mossel
Automotive Groep pakken we dat anders aan. We zijn een mobiliteitsaanbieder die
kijkt naar het totaalplaatje in functie van de klanten.

Van Mossel Automotive
Groep is ondertussen een auto-imperium met een omzetcijfer van 2,5 miljard
euro. U bent daarmee groter dan veel nationale invoerders van automerken. Ziet
u die schakel op termijn verdwijnen? Want eigenlijk bent u stilaan groot genoeg
om rechtstreeks met fabrikanten zaken te doen …

Nee, daar geloof ik niet in. Je hebt de fabrikant, de wholesaler en de
retailer. Voor iedereen is echt een rol weggelegd. Wij overhandigen als
retailer de sleutel aan de klant en en doen dat in goed overleg met de
invoerder.

Niettemin: Van Mossel
Automotive Groep blijf maar groeien. Wilt u de grootste zijn?

Die vraag wordt me wel vaker gesteld, vooral in Nederland dan. Het
antwoord is duidelijk: nee, maar wel de beste! Zoveel mogelijk geld verdienen
is ook geen drijfveer voor mij. Geld is een middel om onze business te doen en
uit te bouwen. Mijn belangrijkste ambitie is om mijn strategie van drie pijlers
uit te bouwen en daar kwalitatief de beste in te zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *