In bestelwagen investeren? Total Cost of Use is bepalend

Een bestelwagen aankopen of leasen? Geen eenvoudige keuze, en vaak geeft de kostprijs de doorslag. Athlon Belgium laat zien hoe belangrijk het is om het totale plaatje, oftewel de Total Cost of Use, te bekijken.

Ongeveer 1 op de 3 personenvoertuigen is een leasewagen. Bij bestelwagens licht dit aanzienlijk lager, rond de 20% (volgens Febiac). Bedrijven blijken nog terughoudend te zijn voor leasing, omdat dat op het eerste gezicht niet de goedkoopste oplossing lijkt.

Total Cost of Use: het totale plaatje

Bij de investering in een nieuwe bestelwagen vergelijken veel bedrijven de totale kostprijs van een leasingcontract met die van een aankoop. Maar lichte vrachtvoertuigen zijn geen personenwagens. Ze worden veel intensiever gebruikt en vergen daardoor extra operationele opvolging. Ook downtime kost geld want stilstaan is business missen. De Total Cost of Ownership (TCO) houdt, naast de aankoopprijs, rekening met kosten zoals onderhoud, verzekering, banden, brandstof en fiscaliteit. De Total Cost of Use (TCU) gaat nog een stap verder en neemt ook een aantal variabele elementen in aanmerking zoals de tijd die medewerkers spenderen aan beheer en administratie en met eventuele stilstand door onderhouds- en herstellingswerken, bandenwissels en de jaarlijkse keuring.

Veel bedrijven denken dat leasing duurder is dan aankoop van een bestelwagen. Het berekenen van de TCO is een goede stap omdat je dan al met meer dan enkel de aankoopprijs rekening houdt. Maar om voor bestelwagens alle parameters in kaart te brengen, ga je beter uit van een TCU-benadering. Deze brengt het volledige kostenplaatje van een bestelwagen in kaart en houdt rekening met de klassieke financiële en operationele kosten plus alle beheers-, stilstand- en personeelskosten.
Steve Somers, LCV (Light Commercial Vehicle)-specialist bij Athlon Belgium

Kosten zo laag mogelijk houden met inzicht in TCU 

Om de investering in een bestelwagen zo rendabel mogelijk te maken, komt het erop aan de Total Cost of Use van het voertuig zo laag mogelijk te houden.

Operationele leasing kan daar een rol in spelen. Zo voorzien we in ons VanLease dienstenpakket standaardoplossingen als een keuringsvoucher, eigen servicecenters, vierseizoenenbanden, een multimerkentankkaart, uitgebreide op- en ombouwmogelijkheden en een speciale schadematrix die veel milder omgaat met schade. Maar ook extra oplossingen op maat zijn mogelijk, zoals bijvoorbeeld een pick-up en delivery service, waarbij een Athlon chauffeur een vervangwagen levert en het leasevoertuig meeneemt om de nodige interventies te laten uitvoeren. We zoeken voor iedere klant de beste manier om de TCU zo laag mogelijk te houden.”
Steve Somers

Athlon Belgium zet alle parameters op een rijtje in een nieuwe TCU-gids.

Het bericht In bestelwagen investeren? Total Cost of Use is bepalend verscheen eerst op FLEET.be.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *