Roeland Vriens (Ford): “Leaseprijzen zijn altijd een indirect gevolg van wat er gebeurt op de particuliere markt”

Volgens de Fleet
Manager van Ford, Roeland Vriens, wordt 2020 het jaar van de waarheid voor de
fleetsector, gedreven door de nieuwe fiscaliteit. De mentaliteitsveranderingen
van de gebruikers – particulieren én professionelen – duwen de fleetsector
verder in de richting van vergroening. Ook Ford springt vol overtuiging op deze
kar met zijn (plug-in) hybride gamma.

Wat zal volgens u de
impact van de nieuwe fiscaliteit van 2020 zijn op de fleetmarkt?

De fiscaliteit in 2020 zal een zeer grote impact hebben. De kosten van het wagenpark zullen per definitie stijgen. Ook de administratie zal gigantisch toenemen, het aanbod eveneens. Van afwachten is er geen sprake meer. Er zal een versnelde vergroening plaatsvinden.

We weten allemaal dat de TCO misschien interessanter is, maar die komt achteraf. Dus per definitie zullen de wagenbudgetten ook moeten aangepast worden volgend jaar.

Bent u eerder Fleet
Manager of Mobility Manager?

Bestaat er een Fleet Manager zonder mobiliteit of mobiliteit
zonder fleet? Ik denk het niet. Zoals jullie weten, zijn we Europees
marktleider in de commerciële voertuigen. Daar staat de mobiliteit centraal.
Het is dus zeker een verhaal van beiden. Via dealergroeperingen en joint
ventures proberen we altijd de mobiliteit van onze klanten te garanderen, zeker
gezien de verschillende mobiliteitsplannen die nu naar boven komen.

Particulieren keren
diesel de rug toe. Hoe zit dat bij de vloten?

Pricing binnen fleet en leaseprijzen zijn altijd een indirect gevolg van wat er gebeurt op de particuliere markt. Dan heb ik het voornamelijk over restwaardebepaling en de sturing van de markt van tweedehandsvoertuigen. Vloten zullen daarom onmiskenbaar ook meer en meer voor benzine kiezen.

Aan de andere kant is de verbruiksparameter van een diesel nog altijd veel stabieler dan die van benzine. Alles zal echter afhangen van het kostenplaatje. Het is zoeken naar een omslagpunt. Voor bepaalde profielen van bepaalde bestuurders zal diesel voorlopig zeker nog niet verbannen worden in de vloten.

Wat is momenteel uw
bedrijfswagen? En wat wordt uw volgende?

Ik rij vandaag met een Mondeo Clipper Full Hybrid en de
volgende zal ongetwijfeld een nieuwe Kuga plug-in hybride worden. Best of both worlds!

Autonome wagens: een
goed idee of het einde van het rijplezier?

Ik denk dat dit een schitterend idee wordt. Het wordt
ongetwijfeld dé oplossing voor de mobiliteitsproblemen. Om met een Mustang GT
Cabrio langs de kustlijn te rijden zullen er altijd wel mogelijkheden blijven.

Het bericht Roeland Vriens (Ford): “Leaseprijzen zijn altijd een indirect gevolg van wat er gebeurt op de particuliere markt” verscheen eerst op FLEET.be.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *