Roeland Vriens (Volvo): “PHEV is niet de toekomst, maar de realiteit”

Roeland Vriens is de laatste van de Fleet Managers die bereid waren onze vragen te beantwoorden. Hij ziet 2020 positief in dankzij de grootschalige elektrificatie van het gamma. “2021 wordt het jaar waarin mensen opnieuw zullen leren rijden met elektriciteit en PHEV’s,” gelooft hij.

Wat waren de meest opvallende trends tijdens 2020 bij uw klanten?

In 2020 zagen we twee verschillende snelheden. Een eerste semester waarin we eerder uitstelgedrag noteerden en contractverlengingen die ook werden geïnitieerd door de leasingsector. Maar vooral een scherp en zeer actief 2de semester waarin de flexibiliteit en de blik naar de toekomst duidelijk werden. Een opstoot naar vragen omtrent elektrificatie en mobiliteitsoplossingen. En dat nog extra versterkt door de beleidsverklaringen van de regering en de vernieuwingen in de sector.

Zette de trend naar elektrificatie zich door bij uw klanten? Wat verwacht u op dat vlak van 2021?

We hebben bij Volvo sinds 2017 een bold statement uitgedrukt in onze weg naar elektrifikatie en met onze 15 PHEV-modellen en de lancering van onze volledig elektrsche XC40 Recharge P8, zijn we dan ook zeer fier dat we onze klanten in die versnelling gepast kunnen begeleiden.

PHEV is niet de toekomst – het is de realiteit van vandaag. Gestuurd door de fiscaliteit en een absolute en ideale overgang naar het volledig elektrisch rijden. 2021 zal het jaar zijn waarin mensen opnieuw met de wagen leren rijden, en ja .. elektrisch en PHEV.

Hoe zijn de verhoudingen vandaag (in verkochte aantallen) van de verschillende aandrijfvormen?

We hebben al sinds 2017 heel duidelijk de weg naar elektrificatie ingeslagen met 15 PHEV-varianten in ons gamma, dus waarschijnlijk zijn deze van Volvo wat afwijkend van sommige anderen. Vandaag verkopen we meer dan 40% PHEV en we zien dat aandeel maand na maand stijgen.

Ook in 2021 mag men kiezen tussen NEDC 2.0 en WLTP voor de fiscale berekeningen van de bedrijfswagens. Maar wat heeft uw voorkeur en waarom?

Ik denk dat niemand er tegen kan zijn om naar een norm over te stappen die dichter bij de realiteit aanleunt, want dat was per slot van rekening de bedoeling van WLTP. Dus daarom draagt mijn voorkeur absoluut WLTP. Maar we moeten er natuurlijk wel op toekijken dat daarmee het totale kostenplaatje niet verhoogt.

Wat is momenteel uw bedrijfswagen? En wat wordt uw volgende?

Een zalige XC60 Plug-In Hybride T6, Pine Grey met een verslavende Bowers & Wilkins, 15 luidsprekers en Sound Surround. De volgende? Een witte? (lacht)

Hebt u tijdens de lockdown periodes ook positieve zaken ontdekt/geleerd?

Ik heb herontdekt dat België echt wel een mooi land is, dat er meer dan 5 verschillende gezelschapspelletjes bestaan, dat ik dan meestal verlies van mijn kinderen en vooral hoe zalig het is om af en toe op bureel te mogen komen en de collega’s te zien.

Het bericht Roeland Vriens (Volvo): “PHEV is niet de toekomst, maar de realiteit” verscheen eerst op FLEET.be.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *