Terwijl we wachten op het VAA van 2021, zet de Kamer al regels voor 2022 uit

Deze donderdag heeft het Parlement in de plenaire vergadering het wetsvoorstel van Wouter Van Besien (Groen) aangenomen om de CO2-referentiewaarden voor de berekening van het Voordeel Alle Aard (VAA) voor bedrijfswagenbestuurders te beperken. Dit geldt vanaf 2022.

We hebben het twee weken geleden al exclusief vermeld: de Commissie Financiën van het Parlement heeft dit wetsvoorstel in tweede lezing goedgekeurd. Afgelopen donderdag 3 december heeft het Parlement in de plenaire vergadering met 102 stemmen voor en 41 stemmen tegen het voorstel gestemd.

Wat staat er precies in dit voorstel?

Vanaf 2022 worden de referentiewaarden voor de CO2 -uitstoot voor de berekening van het VAA geplafonneerd op het niveau van de waarden die in 2020 van kracht zijn. Namelijk 91 gram voor dieselvoertuigen (en diesel plug-in hybrides) en 111 gram voor benzinevoertuigen (evenals “echte” benzine plug-in hybrides, full hybrides, LPG en CNG).

Een kleine herinnering

Het bedrag van het VAA wordt bepaald aan de hand van een formule die een parameter bevat om gebruikers te stimuleren te kiezen voor voertuigen met een lage CO2-uitstoot. Hoe hoger de CO2-uitstoot van de door de gebruiker gekozen auto, hoe hoger het VAA. Deze parameter is gebaseerd op de gemiddelde CO2-uitstoot van alle nieuwe auto’s die in het voorgaande jaar zijn verkocht.

Dat is begrijpelijk: de wetgever ging ervan uit dat deze parameter elk jaar zou afnemen. Maar er zit een addertje onder het gras.

“Onverwachte” verhogingen

Het blijkt dat deze referentie-CO2-parameter voor het tweede achtereenvolgende jaar is toegenomen.

Waarom? Een “anti-diesel”-campagne duwde de automobilisten in de richting van andere aandrijfvormen. Benzine was de winnaar. Een fenomeen dat werd aangewakkerd door de vorige regering, die de prijzen van diesel en benzine wilde aanpassen. Bovendien is een benzinevoertuig over het algemeen goedkoper in aanschaf dan een diesel equivalent.

Probleem: benzine vermindert de uitstoot van fijne deeltjes, maar verhoogt de CO2-uitstoot.

De inwerkingtreding van nieuwe homologatietests (WLTP) heeft ook bijgedragen aan de stijging van de CO2-waarden.

Ecolo-Groen voegt nog een reden toe voor deze toename van CO2 : “Er is een trend naar zwaardere voertuigen zoals SUV’s.”

Als gevolg daarvan neemt het VAA waarop de werknemer wordt belast af in plaats van toe.

Men kwam dicht bij terugwerkende kracht

Na de eerste lezing in de Commissie, enkele dagen geleden, gingen de auteurs van het voorstel uit van de referentiewaarden voor 2019 (88 g/km voor dieselvoertuigen en 107 g/km voor benzine-, LPG en CNG-auto’s).

En dat met inwerkingtreding … in 2020. De oorspronkelijke tekst voorzag daarom een terugwerkende kracht voor het jaar 2020. Op 31 december 2020 zou het VAA volgens de Groenen dus worden verhoogd “met gemiddeld 50 euro op het totale jaarlijkse bedrag.” Zij kregen daarbij gelijk kregen van de Raad van State, die daarover dit zegt:

“Een fiscaalrechtelijke regel kan slechts als retroactief worden gekwalificeerd wanneer hij van toepassing is op feiten, handelingen en toestanden die definitief waren voltrokken op het ogenblik dat hij in werking is getreden. Inzake inkomstenbelastingen ontstaat de belastingschuld definitief op de datum van afsluiting van de periode waarin de inkomsten verworven zijn die de belastingbasis uitmaken. Bijgevolg kunnen alle wijzigingen die vóór het einde van het belastbare tijdperk in de inkomstenbelastingen werden ingevoerd, worden toegepast zonder dat zij geacht kunnen worden een retroactief karakter te hebben.”

De tekst moet in de nabije toekomst nog door de plenaire vergadering worden behandeld. Maar we kunnen toch al zeggen dat de rede heeft gezegevierd.

Deze terugwerkende kracht werd uiteindelijk helemaal uit de tekst geschrapt.

Het bericht Terwijl we wachten op het VAA van 2021, zet de Kamer al regels voor 2022 uit verscheen eerst op FLEET.be.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *