Tom Van Assche (BMW-Mini): “WLTP mag als enige norm naar voor komen”

We vervolgen de Fleet Managers tour die maandag begon met Tom Van Assche, Fleet Manager van BMW en Mini en FLEET Manager of the Year 2020.

Wat waren de meest opvallende trends tijdens 2020 bij uw klanten?

Bij de B2B klanten zagen we binnen BMW Group een vertraging in bestellingen tijdens de eerste lockdown. Deze vertraging vertaalde zich echter in een groeispurt in het najaar waarbij vooral de middelgrote klanten een inhaalbeweging deden voor hun vloot.

Hoe hield u contact met uw klanten de afgelopen maanden? Hebben de lockdowns ervoor gezorgd dat de digitalisering versneld werd?

De digitalisering hadden we al ingezet, maar het online aanbod werd nog versneld. Qua communicatie met onze professionele klanten bleven wij permanent beschikbaar, hierbij ook gesteund door onze sales enabling tools waar wij elke week onze klanten op de hoogte brachten van nieuwe topics en allerhande tips & tricks betreffende het gebruik van hun vloot.

Zette de trend naar elektrificatie zich door bij uw klanten? Wat verwacht u op dat vlak van 2021?

De elektrificatie van professionele vloten is op kruissnelheid. Vooral de inzet van PHEV modellen loopt zeer snel. 25% van de BMW X1 bij onze fleetklanten zijn plug-in hybrides. Met de komst van de BMW iX3 zien we ook de interesse groeien voor de full electric SUV. Ook in het lager segment van de car policies neemt de MINI SE zijn plaats in als full electric compacte game changer. De trend zal in 2021 alleen maar versnellen.

Hoe zijn de verhoudingen vandaag (in verkochte aantallen) van de verschillende aandrijfvormen?

Binnen de vloten blijft diesel de belangrijkste aandrijfvorm gevolgd door benzine en plug-in hybride. Diesel en benzine blijven gezien de verregaande technologsiche evolutie voor een aantal rijders ook nog steeds de meest economische en ecologische keuze.

Ook in 2021 mag men kiezen tussen NEDC 2.0 en WLTP voor de fiscale berekeningen van de bedrijfswagens. Maar wat heeft uw voorkeur en waarom?

Op dit moment hebben beide normen nog een bestaansrecht gezien de overgangsfase waarin we ons bevinden. Echter, voor de consument is een éénduidige politiek essentieel. In dat kader mag WLTP stilaan als enige norm naar voor komen. Gezien onze uiterst efficiënte motorisaties mag dat voor ons al morgen zijn.

Wat is momenteel uw bedrijfswagen? En wat wordt uw volgende?

Momenteel rijd ik met een BMW 330e en mijn volgende wagen wordt een BMW iX3.

Hebt u tijdens de lockdown periodes ook positieve zaken ontdekt/geleerd?

Wij hebben binnen BMW Group vooral gezien dat een gedeelde “drive” mensen aanzet en motiveert om de extra mile te gaan. Al onze medewerkers werden getriggerd om sportief in beweging te blijven met 1 gezamenlijk doel en dat leeft nu nog binnen alle afdelingen. Ondanks meer fysieke afstand tussen de mensen zagen we meer teamwork, meer contact en een enorme drive om in uitdagende tijden een positief resultaat neer te zetten.

Het bericht Tom Van Assche (BMW-Mini): “WLTP mag als enige norm naar voor komen” verscheen eerst op FLEET.be.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *