VAA: waarom een plug-in hybride als een 100% elektrische auto behandeld wordt

ATN plug-in hybride

Wordt een plug-in hybride op het vlak van VAA behandeld als een 100% elektrische auto? In de praktijk wel, al zal de wetgever dat niet graag toegeven. De duivel zit in de details. En om het u duidelijk te maken zullen we in detail gaan. Maar geen paniek, zelfs als je geen rekenwonder bent, zou het begrijpelijk moeten zijn.

Voor de 100% elektrische auto’s is de wet duidelijk. Dat wordt ook expliciet uitgelegd in de FAQ van de FOD Financiën over het VAA.

“Voor een bedrijfswagen die uitsluitend wordt aangedreven met een elektrische motor en met bijgevolg een uitstoot van 0 gram CO2 per kilometer moet voor de bepaling van het belastbaar voordeel van alle aard een CO2-percentage van 4 pct. worden toegepast, namelijk het minimum van toepassing zijnde basispercentage.”

Daarbij moet dus deze formule toegepast worden :

catalogusprijs x 4% x 6/7 x leeftijdscoëfficiënt van het voertuig

(Her)lees :

Officieel / Hoe het VAA berekenen in 2021

Een kwestie van formule

Voor alle andere voertuigen moet deze formule gebruikt worden :

Catalogusprijs x [5,5 + ((CO2 auto – CO2-referentiewaarde) x 0,1)] % x 6/7 x leeftijdscoëfficiënt van het voertuig

De CO2-referentie voor 2021 is 84 gram voor dieselauto’s en 102 gram voor benzineauto’s, full hybrids, CNG, LPG EN plug-in hybrides, of ze nu “echt” of “fake” zijn.

Op de vraag welke CO2-waarde men nu moet nemen, antwoordt de FAQ van de FOD Financiën “de gewogen, gecombineerde’ CO2-waarde voor elektrisch oplaadbare voertuigen”.

Aangezien de formule voor elektrische auto’s vastligt en we het hebben over een gewogen CO2-waarde, is het heel gemakkelijk te begrijpen dat met “plug-in elektrische voertuigen” eigenlijk “plug-in hybride voertuigen” bedoeld worden. U begrijpt dus hetzelfde als wij: het is niet dezelfde formule als die voor elektrische auto’s die gebruikt zal worden …

ATN plug-in hybride

Laten we teruggaan naar de formule. Die zorgt ervoor dat elke gram CO2 (omhoog of omlaag) het CO2-percentage met 0,1% beïnvloedt. Wat we het percentage CO2 noemen is dit onderdeel van de formule:

[5,5 + ((CO2 auto – CO2 referentiewaarde) x 0,1)]%

Voorbeelden benzinewagen (CO2 referentiewaarde = 102 g):

Wanneer ze 105 gram uitstoot
[5,5 + ((105 – 102) x 0,1)]% = [5,5 + (3×0,1)]% = 5,8%

Wanneer ze 104 gram uitstoot
[5,5 + ((104 – 102) x 0,1)]% = [5,5 + (2×0,1)]% = 5,7%

Wanneer ze 102 gram uitstoot:
[5,5 + ((102 – 102) x 0,1)]% = [5,5 + 0]% = 5,5%

Benzinewagens die 102 gram uitstoten; bereiken dit “evenwichtspunt” van 5,5%.

Als de auto 101 gram (1 gram minder dan de referentie-CO2-uitstoot) uitstoot, dan gebeurt dit – en dat is logisch:
[5,5 + ((101 – 102) x 0,1)]% = [5,5 + (-0,1)]% = [5,5 – 0,1]% = 5,4%

En zo verder, dus

87 gram, 4%…

En hier draait alles om. Want de wet zegt dit: “Wanneer de uitstoot van het betrokken voertuig lager ligt dan de voormelde referentie-uitstoot wordt het basispercentage met 0,1 pct. per CO2-gram verminderd, tot minimum 4 pct.”

4% is eigenlijk wat er in de VAA-formule voor een elektrische auto zit. Ter herinnering: catalogusprijs x 4% x 6/7 x leeftijdscoëfficiënt van het voertuig

4%, dat is ook 1,5% minder dan het “evenwichtspunt” van 5,5%. 1,5% minder, dat komt overeen met 15 gram minder.

102 gram – 15 gram = 87 gram

We zijn er bijna: de VAA-theorie zou dus suggereren dat benzinewagens die tot 87 gram CO2 uitstoten aan deze 4%-grens zouden worden onderworpen, en dus aan de formule voor elektrische wagens.

Om echter als een “echte” plug-in hybride te worden beschouwd, mag een auto niet meer dan 50 gram CO2-uitstoot hebben (naast andere voorwaarden).

En daarom wordt het VAA van een “echte” plug-in hybride eigenlijk op dezelfde manier berekend als die van een elektrische auto.

De “fake hybrids” moeten echter berekend worden met de formule van de benzinewagens.

Maximum 18%

We hebben zojuist de redenering voor de CO2-drempels ontleed. Is er een plafond?

Die wordt wel degelijk voorzien door de wetgever : “Wanneer de uitstoot van het betrokken voertuig hoger ligt dan de voormelde referentie-uitstoot wordt het basispercentage met 0,1 pct. per CO2-gram vermeerderd, tot maximum 18 pct.”

18% – 5,5% = 12,5%¨, of 125 gram. CO2 heeft dus geen invloed meer op het VAA wanneer deze het niveau van 227 gram (102 referentiewaarde + 125) bereikt.

Het bericht VAA: waarom een plug-in hybride als een 100% elektrische auto behandeld wordt verscheen eerst op FLEET.be.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *