Wim Bernaert (Suzuki): “Wagenparkbeheerders zullen een duidelijk toekomstplan moeten ontwikkelen”

Bij Suzuki hebben ze
diesel al een paar jaar geleden afgezworen. En binnenkort start het Japanse
merk ook met hybridemotoren. Voldoende wapens voor het transitiejaar 2020? We
vroegen het aan Fleet Manager Wim Bernaert.

Wat zal volgens u de
impact van de nieuwe fiscaliteit van 2020 zijn op de fleetmarkt?

Ik denk dat dat een grote impact gaat hebben. De CO2-waarden
zullen fiscaal anders ingebracht worden. Bij de meeste mensen verneem ik dat er
nog meer gekeken zal worden naar een vergroening van het wagenpark. Welke
motorisatie daar uiteindelijk voor gebruikt zal worden, dat zal elke
wagenparkbeheerder voor zichzelf moeten uitmaken. Voor de fleet is diesel nog
altijd belangrijk bij veelrijders, maar wie minder kilometers maakt, zit goed
bij benzine. Gaat men naar EV, hybride, … dat kan men zelf uitmaken.
Wagenparkbeheerders zullen in ieder geval een duidelijke visie moeten
ontwikkelen naar de toekomst toe.

Bent u eerder Fleet
Manager of Mobility Manager?

In de markt wordt veel gesproken over mobility. Mensen die
in de fleet zitten, nemen dat woord nogal makkelijk in de mond. Ik zie mezelf
nog altijd als fleet manager en biedt mobiliteitsoplossingen voor vier wielen
aan. Wij zijn geen aanbieder van fietsen of openbaar vervoer. Mij mobility
manager noemen is dus te veel van het goede.

Particulieren keren
diesel de rug toe. Hoe zit dat bij de vloten?

Het is duidelijk dat diesel minder en minder aan bod komt.
Toch blijft het de belangrijkste motorisatie. Die trend zal wel zo blijven. Bij
Suzuki bieden we enkel benzine aan, al twee jaar. Maar we zien weldegelijk
interesse voor die motoren. Binnenkort komt daar trouwens hybride bij.

Wat is momenteel uw
bedrijfswagen? En wat wordt uw volgende?

Ik rij momenteel met een Vitara en de volgende zal dat ook
zijn. Het is een hele plezierige wagen voor dagdagelijks gebruik. Hij heeft de
1.4 turbomotor, waardoor hij voldoende rijsensaties biedt en bovendien is hij
heel goed uitgerust. Dit zowel naar comfort als naar veiligheid toe.

Autonome wagens: een
goed idee of het einde van het rijplezier?

Voor mensen die het dagdagelijkse fileverkeer beu zijn, kan
dat een oplossingen bieden. Maar wie, zoals ik, altijd en overal rijplezier
vindt, ook al sta ik in de file, is dat geen oplossing. Ik rij nog altijd
liever zelf. Maar ik kan begrijpen dat mensen de tijd die ze in hun wagen
doorbrengen aan iets anders willen besteden.

Het bericht Wim Bernaert (Suzuki): “Wagenparkbeheerders zullen een duidelijk toekomstplan moeten ontwikkelen” verscheen eerst op FLEET.be.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *