WLTP in Vlaanderen: alleen maar verliezers

Vorige week vernamen we dat de onderhandelingen voor de
vorming van een Vlaamse regering gestart zijn en dat men daarvoor een startnota
gebruikt. Eén die ook gevolgen heeft voor de fleetmarkt. De autofiscaliteit in Vlaanderen
zou immers niet meer berekend worden op basis van NEDC 2.0, maar via de
WLTP-testcyclus. En daarmee trekken de onderhandelaars de doos van Pandora open

Als het Vlaams Gewest ervoor kiest om al op 1 januari 2020
over te stappen op de WLTP-cyclus voor de berekening van de fiscaliteit, stort
het de fleetmarkt immers in een gigantisch kluwen van regels waarin een kat
haar jongen nog niet in terugvindt. Wanneer bedrijven een wagen kopen, worden
zij immers belast via het Gewest (en dus volgens WLTP in Vlaanderen), voor
leasewagens geldt echter een federale regeling (momenteel – en tot
2021 zeker
– nog NEDC 2.0). Het spreekwoord “twee maten en twee gewichten”
werd nog nooit zo duidelijk in de praktijk omgezet. Raak daar als boekhouder of
wagenparkbeheerder maar eens aan uit!

Fiscaal kluwen

Een voorbeeld: gewone verbrandingsmotoren stoten gemiddeld
zowat 10 gram meer uit in WLTP tegenover NEDC 2.0, zij zouden dus zwaarder
belast worden in Vlaanderen. Maar plug-in hybrides hebben veelal een lagere
uitstoot in WLTP omdat het “elektrisch” aandeel in die test harder doorweegt. Zware
investeringen in dure PHEV’s doe je dus best meteen (aankoop), terwijl je de
investering in goedkopere modellen best spreidt (leasing).

Bovendien zouden we in een Kafkaiaanse situatie terechtkomen
waarin Vlaamse taksen geïnd worden volgens de WLTP testcyclus, terwijl de
federale (VAA en dergelijke) van diezelfde wagen via NEDC 2.0 worden berekend.
Ik zei het al eerder: twee maten en twee gewichten …

Binnen die krijtlijnen een wagenpark samenstellen of de juiste
bedrijfswagen kiezen, zonder jezelf fiscaal in de voet te schieten … dat
wordt geen sinecure. Het zou wagenparkbeheerders weken rekenen en herberekenen
kosten, en dat waarschijnlijk enkel voor het jaar 2020, want een jaar later
begint de oefening van vooraf aan …

Spurt richting
leasemarkt?

En nu we toch over rekenen en herberekenen spreken: de toekomstige Vlaamse regering bekijkt best eens of ze niet zelf de verliezer van het verhaal wordt – samen met de automobilist, boekhouder en wagenparkbeheerder natuurlijk, die zullen wegzakken in het regeltjesmoeras.

Vorig jaar werden er dik 79.000 niet-geleasede bedrijfswagens ingeschreven in het Vlaams Gewest, dat er via allerlei belastingen flink aan verdient. Indien blijkt dat de mildere NEDC 2.0-cijfers fiscaal voordeliger zijn, lijkt de overstap naar de (federaal belaste) leasemarkt echter onherroepelijk. De leasemaatschappijen zullen er wel bij varen, net als de federale staat, die met plezier het geld zal innen via de gekende belastingsvormen … geld dat vandaag nog richting Vlaamse schatkist zou stromen.

Daarom, beste onderhandelaars, toekomstige leden van de Vlaamse regering, reken nog eens goed na of die eenzijdige overstap naar WLTP echt wel iets oplevert. Of nog beter: geef gehoor aan die steeds luider wordende roep om duidelijkheid. Kijk of u zelf niet met lege handen achterblijft, maar geef de mensen vooral de helderheid die zij nodig hebben om zelf keuzes te kunnen maken.

Het verschil maak je immers niet door aan bestuurs- of
onderhandelingstafels aan de top van de piramide zomaar eenzijdige beslissingen
te nemen, zeker niet als er in de verschillende kamertjes aan die top anders
wordt geredeneerd. Het verschil maak je door van bovenuit duidelijke
richtlijnen uit te tekenen waarbinnen men aan de basis de juiste shift kan
doorvoeren. Dan pas voer je een beleid met impact.

Het bericht WLTP in Vlaanderen: alleen maar verliezers verscheen eerst op FLEET.be.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *