Hoe de nieuwe Volkswagen Passat de veranderende fleetmarkt het hoofd wil bieden

Met de Passat heeft
Volkswagen al jaren een fleettopper in huis, maar het D-segment beleeft
moeilijke tijden door de opkomst van de SUV’s. Toch geloven ze bij VW nog in de
middenklasser. Bewijs: de opfrisbeurt die de Passat onlangs kreeg. Deze vier
dingen moet je zeker weten over de vernieuwde Duitser, die we onlangs al eens kort
mochten uitproberen.

Met een 80-20 verkoopsverdeling tussen respectievelijk de
Variant en de Berlineversie was voor ons de keuze snel gemaakt. Voor onze korte
testrit rond Frankfurt moesten en zouden we met de breakversie rijden. Zeker in
combinatie met de fiscaal- en CO2-vriendelijkere diesel is dit immers het
fleetmodel bij uitstek. Al konden wij enkel kiezen voor het fleetmodel op
steroïden, hetgeen ons meteen bij het eerste puntje brengt.

Nieuwe motoren

Voor ons stond immers de topdiesel klaar, een 2.0 TDI met
240 paarden onder de motorkap. Die toonde zich tijdens onze trip een aangename
reisgenoot: koppelrijk, krachtig en aangenaam gedempt. Maar wij willen het
graag hebben over de andere motoren die VW aanbiedt. Zo kan je aan benzinezijde
kiezen voor de 1.5 TSI met 150 pk of de 2.0 TSI met 190 of 272 pk. Aan
dieselzijde kan je dan weer rekenen op de 1.6 TDI met 120 pk en bovengenoemde
tweeliter met 190 of 240 pk of … zijn Evo-variant.

Volkswagen pronkt immers met de 150 pk sterke 2.0 TDI Evo,
een vernieuwde motor die de thermische voordelen van een tweeliter zou
combineren met de verminderde interne wrijving van de 1.6 liters. In combinatie
met nog wat ander technologisch gegoochel zou dat moeten leiden tot een lagere
CO2-uitstoot. We spreken inderdaad nog in de voorwaardelijke wijze, aangezien
de 2.0 Evo pas dit najaar gehomologeerd wordt.

Vernieuwde plug-in

Je wagenpark maakt de switch richting elektrificatie? Ook
daar biedt de Passat een antwoord op. Een volledig elektrische variant bestaat
(nog) niet, maar de plug-in hybride kreeg een flinke upgrade. Zijn batterij
werd met 31% vergroot (13 kWh), waardoor hij nu 56 km volledig elektrisch kan
rijden volgens de WLTP-cyclus. En nog belangrijker: de Passat GTE beantwoordt
aan alle
eisen om na 2020 als “echte” hybride te worden aanzien
, met de
daarbij horende gunstige fiscale behandeling.

In de Duitse middenklasser met plug-in hybridemotor zal je
trouwens meer dan ooit kunnen kiezen hoe je wordt aangedreven en hoe je je
batterij laadt. Je hebt immers keuze uit drie aandrijfmodi: de puur elektrische
“E-Mode” (tot 130 km/u), “GTE”, waarbij de twee motoren samenwerken voor
optimale prestaties en “Hybrid”, waarbij de twee motoren voor de zuinigste
keuze gaan.

Daarnaast kan je ook kiezen of en tot welk niveau de wagen zijn
batterij oplaadt. Passeer je even langs kantoor, waar je de Passat in het
stopcontact kan pluggen? Dan kies je er best voor om de batterij maar
gedeeltelijk op te laden en de rest achteraf ‘bij te passen’.

 MIB3

Voorts heeft de Passat ook recht op het MIB3
infotainmentsysteem. Veel verschillen met de voorgaande versie zijn er niet te
spotten, het nieuwe startscherm niet te na gesproken. Al konden wij de
grafische verbetering dankzij onder meer de grotere pixeldichtheid best wel
smaken.

De grootste vernieuwing van het MIB3-systeem is echter dat
je altijd geconnecteerd bent dankzij de geïntegreerde eSIM (en een betalende
dataconnectie), waardoor je bijvoorbeeld muziek kan streamen via Apple Music,
Tidal of een online radiostation, heel wat extra info krijgt zoals
verkeerswaarschuwingen en weerberichten of een Wi-Fi hotspot kan opstarten. En
ook de haast obligate stembediening is van de partij. Daarenboven heb je ook
recht op “Volkswagen We”, een nieuw pakket aan mobiliteitsdiensten met onder
andere “We Connect Fleet”, een digitaal systeem voor wagenparkbeheer waarmee je
je vloot VW Passats kan superviseren. 

Travel Assist

Tot slot zet de Passat ook wat extra stappen richting
autonoom rijden. Waar de Traffic Jam Assist uit de vorige Passat autonoom
filerijden tot 60 km/u, doet de nieuwe Travel Assist bij snelheden tot 210
km/u. Daarenboven leest hij verkeersborden en past hij indien nodig zijn
snelheid aan. In combinatie met het GPS-systeem remt hij zelfs af voor bochten,
kruispunten of wanneer je moet afslaan, waardoor de Passat nu niveau 2 op 5
inzake autonoom rijden scoort.

Wij vonden de semi-autonome Passat vooral aangenaam rijden op
snel- en gewestwegen. De Duitser cruiset perfect mee met het verkeer en de
overgangen van de ene maximumsnelheid naar de andere verlopen zeer soepel.
Eenmaal in de heuvels toonde het systeem zich dan weer iets te conservatief bij
het inschatten van de bochtsnelheid. Aan 43 km/u een heuvel oprijden, wetende
dat je een half peloton auto’s ophoudt, er zijn leukere dingen in het leven.

Conclusie

Toen we op dat moment dan maar zelf het stuur overnamen,
merkten we meteen dat de Passat qua wegligging en stuurgedrag gewoon levert wat
je van hem verwacht. En dat brengt ons meteen bij de conclusie. Een Passat koop
je immers omdat hij is wat je verwacht: een praktische, comfortabele wagen. Dat
hij nu opgediend wordt met een hoogtechnologisch sausje doet ons vermoeden dat
ze in Wolfsburg niet onterecht in hem blijven geloven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *