Geëlektrificeerde wagens op de tweedehandsmarkt: vooral jonge wagens, België scoort bovengemiddeld

AUTO1.com, Europa’s grootste handelsplatform voor gebruikte auto’s, registreerde in 2021 11.500 verkochte geëlektrificeerde wagens (batterij-elektrische (BEV), plug-in-hybride (PHEV), en hybride voertuigen (HEV)). Een jaarlijkse groei van meer dan 100% in de B2B-handel van elektrische voertuigen (EV). AUTO1.com deed een verdere analyse naar de handel in elektrische voertuigen op zijn eigen platform en bevroeg daarvoor 16.700 van zijn Europese partners. Deze bevindingen bevestigen dat EV’s hun intrede doen op de tweedehands automarkt.

Verschillende Europese beleidsmaatregelen zijn de belangrijkste stimuli voor deze elektrische groei. Ten eerste, de EU-emissienormen die de gemiddelde CO2-uitstoot per gereden kilometer van nieuwe auto’s moet beperken. Daarnaast nam ook het aantal subsidieprogramma’s voor EV’s toe. Veel Europese regeringen moedigen de aankoop van elektrische voertuigen aan via economische stimuleringspakketten, die voornamelijk bestaan uit financiële stimulansen. Deze initiatieven zijn bedoeld om de gevolgen van de pandemie tegen te gaan en milieuvriendelijke mobiliteit te stimuleren.

Toyota voortrekker

Het aandeel van elektrische auto’s in het segment van nieuwe auto’s is nog aanzienlijk groter dan in het segment van tweedehands auto’s. Landen als Duitsland stimuleren aan de hand van hoge subsidies de aankoop van een EV om zo te voldoen aan de CO2-emissienormen die de EU stelt. Klanten en bedrijven kunnen deze subsidies echter alleen ontvangen bij de aankoop van een nieuwe auto. Bovendien worden bedrijven door overheidsvoorschriften en -voordelen elk jaar meer gestimuleerd om hun aandeel van alternatieve brandstoftypes te verhogen.

Aangezien de markt voor tweedehands auto’s in de voetsporen treedt van de markt voor nieuwe auto’s, kunnen vergelijkbare verhoudingen van marktaandelen met een kleine vertraging worden waargenomen op AUTO1.com. Toyota, Tesla en Volkswagen vormden in 2021 de top drie van merken waarvan de meeste EV’s op AUTO1.com werden verhandeld. In de meeste Europese landen, waar AUTO1.com actief is, zijn Toyota Hybride modellen de populairste EV’s. Ook in het segment van nieuwe auto’s, behoudt Toyota voor het tweede jaar op rij zijn voorsprong op voormalig marktleider Volkswagen.

Jong elektrisch wagenpark

De inzichten van AUTO1.com tonen aan dat de tweedehands EV-vloot wereldwijd vooral uit jonge auto’s bestaat. 60% van alle BEV’s, HEV’s en PHEV’s die op AUTO1.com werden verhandeld in 2021, was tussen één en vijf jaar oud en ongeveer 40% van alle verhandelde EV’s had een kilometerstand tussen 10.000 en 50.000 km.

“De trends die we waarnemen op de markt voor nieuwe auto’s worden later altijd doorgegeven aan de tweedehands automarkt: De nieuwe auto’s van vandaag zijn de tweedehands auto’s van morgen. Als het grootste Europese handelsplatform voor gebruikte auto’s in Europa zien wij ook de algemene markttrends op natuurlijke wijze weerspiegeld op ons platform. Hoe hoger het EV-aandeel, hoe jonger de auto’s”, zegt Paul-Henri Lenaerts, Director Sales & Remarketing België.

Toyota is het populairste geëlektrificeerde merk op de kanalen van AUTO1.com

Intrede van EV’s in tweedehandsmarkt

In januari 2022 onderzocht AUTO1.com de trends van elektrische auto’s onder zijn eigen partners (n=16.700). Enerzijds werd er teruggeblikt op 2021; hoeveel tweedehands elektrische auto’s werden er verhandeld? Anderzijds werd er ook vooruit geblikt; Wat zijn de verwachtingen voor 2022?

De resultaten geven aan dat 34% van de deelnemers minstens één tweedehands elektrische auto heeft verkocht in 2021 en 43% verwacht minstens één elektrische auto te verkopen in 2022. Eerder werd al gesteld dat dealergroepen en franchise dealers meer EV’s verhandelen dan onafhankelijke dealers. Dat wordt ook bevestigd door de onderzoeksresultaten: 70% van de dealergroepen en franchise dealers verkocht minstens één tweedehands EV en een derde verkocht zelfs minstens 20 tweedehands EV’s. Bij onafhankelijke dealers is dit respectievelijk 31% en maar 6% haalde de 20 verkochte elektrische auto’s.

Net zoals de algemene Europese studies over elektrische mobiliteit, toont het onderzoek van AUTO1.com aan dat dealers in de Scandinavische landen (Zweden, Denemarken, Finland) en Nederland verhoudingsgewijs meer gebruikte EV’s verhandelden dan andere Europese landen in 2021. Bijna 60% van de Scandinavische dealers en 47% van de Nederlandse dealers hebben vorig jaar ten minste één gebruikte EV verkocht, tegenover een Europees gemiddelde van 34%. Bij 14% van de Scandinavische dealers waren dat er zelfs meer dan 100 op het hele jaar, zeven keer meer dan het Europese niveau (2%). In 2022 verwacht ongeveer 18% van de Scandinavische dealers ten minste 100 EV’s te verkopen.

Bovengemiddeld België

Met uitzondering van de Scandinavische landen en Nederland, verschilden de resultaten van de EV-enquête niet significant tussen de landen. Wat de verkoop van minstens één EV-eenheid in 2021 betreft, zitten dealers in België (37%) en Italië (38%) boven het EU-gemiddelde, terwijl Duitsland (33%) en Frankrijk (32%) er net onder zitten. Spanje (29%) en Polen (20%) vormen de achterban.

Wat de voor dit jaar verwachte eenheden betreft (ten minste één verkochte EV), zitten België (46%), Nederland (56%) en Italië (44%) boven het Europese gemiddelde (43%). In Duitsland (35%), Spanje (39%), Frankrijk (41%) en Polen (29%) liggen de verwachtingen onder het EU-gemiddelde.

De verschillende lokale resultaten tonen aan dat de overgang naar EV in sommige landen nog steeds een grotere uitdaging is. Een versnelling van de EV-trend is echter wel te zien wanneer we kijken naar de inschrijvingen van nieuwe auto’s.

“Wij zijn een Europees bedrijf in hart en nieren en verhandelen alle gebruikte auto’s aan meer dan 60.000 geregistreerde partners, ook het stijgend aantal elektrische voertuigen. We stellen vast dat EV’s nu met relevante volumes op de tweedehandsmarkt verschijnen. Samen met de sector passen wij dan ook onze diensten voortdurend aan naargelang de trends en actuele ontwikkelingen. Daarom hebben we de EVA-app en alle systemen geüpdatet met EV-specifieke informatie, zoals de eenvoudige controle op het bestaan van de laadkabel. De app dekt nu alle noodzakelijke velden en datapunten voor de digitalisering, prijsbepaling en dus succesvolle handel in EV’s. We openen als het ware de Europese B2B-markt voor gebruikte auto’s en zorgen ervoor dat dealers kunnen deelnemen aan de transformatie van de auto-industrie. Dealers in heel Europa kunnen altijd rekenen op een gevarieerde voorraad, inclusief een toenemend aandeel elektrisch oplaadbare gebruikte auto’s”, besluit Paul-Henri Lenaerts, Director Sales & Remarketing België.

Het bericht Geëlektrificeerde wagens op de tweedehandsmarkt: vooral jonge wagens, België scoort bovengemiddeld verscheen eerst op FLEET.be.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *